Flexflexflex leidt tot verpaupering


Ik werk flex. Invalwerk, nulurencontract, uitzendwerk. Daarnaast verhuur ik twee kamers, krijg nog wat alimentatie, laat mijn vermogen toenemen door te beleggen en krijg uiteraard mijn gemeenteraadsgeld. En tenslotte probeer ik geld te verdienen met mijn hobby’s, vandaar dat ik twee boekjes heb uitgegeven en ga ik binnenkort in een breiwinkel een cursus sokkenbreien geven. Sprokkelen dus.

Vastigheid, zekerheid? deels wel deels niet. Het verhuren van kamers gaat door als ik ziek ben, en dat geldt ook voor de raadsvergoeding en de alimentatie.
Pensioenopbouw? Nu niet, maar gelukkig vroeger wel en volgens mij hoef ik straks niet bedelend op straat te zitten.
Andere dingen die ik mis: interne cursussen die betaald worden door de werkegever, loopbaanbegeleiding, functioneringsgesprekken, bijscholingscursussen. Ik moet alles zelf organiseren en zelf betalen.

Het heeft zeker voordelen.
Ik geef weinig uit, zo min mogelijk en heb tijd en kans om dat zo te doen dat ik wel geniet. Het ligt absoluut aan mij dat winkels zo weinig verkopen.
Ik deel mijn eigen tijd in, zodat ik nu op maandagochtend thuis met een poes voor me en een kop koffie naast me dit blog zit te typen.
In een koud huis, dat wel, solidair met Groningen.

Maar er zijn er zovelen zoals ik. Steeds meer en als het aan de ondernemers en sommige liberale partijen ligt, zoals D66, GroenLinks en VVD, wordt het de norm. Flexflexflex en een leven lang leren. Eigen verantwoordelijkheid over je eigen leven, zelf kansen creëren. Hoppen van baantje naar contractje. Jouw schuld als het niet lukt.

Dit is de doodsteek voor de middenklasse. Ik zie om me heen dat die afglijdt. Gezinnen met steeds grotere problemen als een baan wegvalt. Jongeren die geen gezin meer kunnen opbouwen, geen huis kunnen kopen. Vijftigers die moe zijn van het hoppen, netwerken en opdrachtjes binnenhalen en snakken naar rust. Die steeds goedkoper gaan leven en zich onttrekken aan de samenleving. Een verpauperende middengroep, daaronder een morrende ondergroep en bovenaan uiteraard de geslaagden.

Ik heb dit in zoveel landen gezien en verzet me ertegen hier in Nederland. Ik ben overtuigd van de kracht van de sociaaldemocratie. De kracht van ons land was juist die middenklasse die het goed had. De economie draait op een middenklasse die geld heeft en uitgeeft. De staat draait op de middenklasse die gebruik maakt van voorzieningen en belasting betaalt. De samenleving draait op de middenklasse die lid is van sport- en culturele verenigingen, kerken, die vrijwilligerswerk doen en naar elkaar omkijken.

Een samenleving zonder middenklasse functioneert niet, die implodeert.

En wie het allemaal nog veel mooier heeft verwoord: lees de column van Martin Sommer in de Volkskrant van afgelopen zaterdag. Steengoed stuk.

5 gedachten over “Flexflexflex leidt tot verpaupering

  1. Ja. Bah. ‘Maar het is niet meer te betalen’ roepen ze dan. Het ligt eraan wat je wel en niet wil betalen. Als alles draait om die ‘huishoudboekjes’ en weer ‘groeien’ en het belang van de aandeelhouders, tja, dan delven de mensen die van 9 tot 5 werken en hun mond niet opentrekken omdat ze anders hun baan kwijt zijn, wel het onderspit. Samen met het onderwijs en de zieken- en ouderenzorg. He kijk, een tweedeling! En die gaan wij als VVD / Groenlinks / blablapartij natuurlijk Heel Erg Veel aan Doen lieve mensen, stem op ons! Zucht…

    Liked by 1 persoon

  2. De kracht van eerlijk delen in plaats van ieder voor zich. Dat betekent dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Dit principe is de afgelopen 30 jaar tot de grond toe afgebroken, terwijl het nog altijd als een soort spookbeeld door de maatschappij waart, in de hoofden van mensen zoals jij (en ik). Uithuilen en opnieuw beginnen. Fris, positief, wederopbouw. Het moet, want tussen deze cynische bende wil ik niet oud worden.

    Liked by 1 persoon

  3. Mooi blog. Je boodschap is raak. Een manier van leven zoals jij het hebt ingericht, spreekt me erg aan en ik ben stappen aan het zetten in deze richting. Tegelijk deel ik je zorg over de afkalvende middenklasse.

    Liked by 1 persoon

  4. Daar ben ik het nu helemaal mee eens!!! Met het gehele stuk!!! Wij horen tot de onderlaag van de middenklasse…we betalen hetzelfde als de bovenlaag van de middenklasse en de rest….maar ik heb minder uren gekregen op mijn werk (gelukkig heb ik nog werk maar ja ook dat is tegenwoordig niet meer zeker) mijn partner brengt pakketjes rond met een nul uren contract…wij besteden zo min mogelijk (ook omdat t niet anders kan)….sparen voor alles…en brengen idd niets naar de winkelketens (zo min mogelijk tenminste) en zo zie je alles naar beneden glijden…dat vind ik erg beangstigend.

    Liked by 1 persoon

reageer

