denk mee

Banen in Berlijn


Ik ben met Zoon3 enkele dagen naar Berlijn geweest, op bezoek bij Zoon1. Heerlijke stad en leuk om iets alleen met Zoon3 te doen. Nou ga ik niet Berlijn beschrijven, dat doen anderen al en veel beter. Ik ga jullie ook geen foto’s laten zien van de Brandenburger Tor, want als ik iets zinloos vind, is het wel foto’s maken van dingen die je in alle boeken ziet staan.
Ik vind het een bijzondere stad. De zo zichtbare geschiedenis van de twintigste eeuw: megalomane gebouwen die daar door de Nazis zijn neergezet en nu nog steeds in gebruik zijn, de alom aanwezigheid van de Muur en het verschil tussen West en Oost, de herinneringen aan de oorlog en holocaust.

Een ding viel me echt op: de vele baantjes die in Nederland verdwenen of geautomatiseerd zijn. Een man zit in een hokje op een metrostation en verkoopt zowaar nog kaartjes (oke, maar in één station, elders staan apparaten). Een vrouw in een museum neemt mijn jas aan en legt uit hoe de kluisjes werken. Iemand veegt de straat. Een vrouw zit in een kiosk op straat en verkoopt kranten. In een alternatief cultuurcentrum zit een conciërge in zijn kantoortje. Bij een uitzichtpunt bovenin een hotel beheert een vrouw een koffiehoek die hier allang vervangen zou zijn door een automaat.

Het geeft een prettige persoonlijke sfeer. Maar wie betaalt deze banen en kan dat echt uit?

8 gedachten over “Banen in Berlijn

  1. De banen die je beschrijft, zijn redelijk eenvoudig, maar veraangenamen het leven wel. Het zijn ook typisch taken die uitgevoerd kunnen worden door mensen die moeite hebben om in alle hectiek mee te komen. Deze mensen staan bij ons vaker aan de zijlijn. Ik denk dat zo’n baan juist hun gevoel van eigenwaarde versterkt.

    Liked by 1 persoon

    1. Ja dat ben ik met je eens. Een baan geeft mensen waarde en eigenwaarde. Maar dan moet het salaris en de arbeidsvoorwaarden wel redelijk zijn. Daar heb ik verder geen gegevens over. Misschien interessant om binnenkort weer eens naar Berlijn te gaan en mensen te interviewen hierover.

      Like

      1. Er is inmiddels een minimumloon in Duitsland, maar daar is veel over te doen en het schijnt nog op grote schaal ontdoken te worden. Het verschil tussen bruto en nettoloon is er niet zo hoog als bij ons.

        Liked by 1 persoon

      2. Inderdaad, inmiddels is er een minimumloon. Maar blijkbaar zijn de werkgeverslasten lager dan hier.

        Ik wil uiteraard niemand uitbuiten, het is goed dat er een minimumloon is en ook dat er sociale arbeidsvoorwaarden zijn, er pensioen opgebouwd wordt, er een arbeidsongeschiktheidsverzekering is, AOW wordt opgebouwd. Maar het is een kwalijke zaak dat hier zoveel banen verdwijnen door digitalisering en automatisering.

        Like

reageer

