leef groen en goedkoop

Een stoof voor koude voeten


Mijn oma had een stoof. In de houten stoof stond een test en daarin lag een hete kool. Mijn oma zat met haar voeten op de stoof en een deken om haar benen. Heerlijk warm moet dat geweest zijn. En geen overbodige luxe, want ongeïsoleerde vloeren zonder vloerverwarming zijn koud.
In mijn huis zijn de vloeren ook koud. Ik verlang naar de stoof van Oma. Maar als ik die zou hebben, wat doe ik dan in de test? Ik heb geen hete kolen.
Dus?
Ik zet koffie, en gewoonlijk doe ik dan de rest kokend water in de thermoskan. Maar nu lampje!
Ik vul er een kruik mee. Nu zit ik met mijn voeten op een kruik onder een dekentje de krant te lezen, administratie bij te werken en dit stukje te schrijven. Wie durft er te klagen over de maandagochtend?

En terwijl ik dit schrijf bedenk ik een nieuw idee. Denken jullie eens mee. Er bestaan van die dingen die je opwarmt in de magnetron en dan in je nek legt. Zou je zoiets kunnen gebruiken in zo’n leuke oude houten stoof? Een zak met opgewarmde kersenpitten of zo?

11 gedachten over “Een stoof voor koude voeten

  1. Hier energielabel G (of wat dan ook, het laagst mogelijke in elk geval), zeer laag energieverbruik, gevoerde broek, normale sokken, wiebelschoenen, staand computeren. Dat gewiebel houdt je voeten en daarmee je bloedsomloop aan de gang. Nooit koude voeten.

    Liked by 1 persoon

      1. Geen centrale verwarming… Ons energieverbruik is hoog. Slecht geisoleerd en we wonen met vijf volwassenen hier. En eigenlijk heb ik altijd koude voeten. Ik lig nu ook lekker met zelfgebreide sokken in bed.

        Like

  2. Heerlijk idee, Mathilde! Ik ben een echte koukleum en vooral mijn voeten worden vaak maar moeilijk warm.
    Nu zit ik veel achter de laptop en dan beweeg ik dus niet al te veel – en als je dan ook nog eens zoals ik niet overdreven veel wilt stoken… Ik draag twee paar sokken én sloffen, maar als mijn voeten weer eens bevroren zijn, ga ik zeker mijn kruikje vullen!

    Liked by 1 persoon

  3. een nicht van mijn partner die heeft voor haar moeder ook een stoof maar daar zit volgens mij een water reservoir in…zoiets als een kruik en het mensje heeft daar altijd haar voeten op. Verder zal ik ‘ns meedenken.
    Hier bij ons is het ook altijd koud geen energielabel A voor ons…ik draag altijd n dikke trui extra en dikke wollen sokken met crocs (! mijn dochters negeren, na voorheen veel commentaar te hebben geleverd, mijn crocs maar) en dan is het hier wel te doen!!! groet Angela

    Like

reageer

