Opruimen 13: Hoe je echt opruimt


Wat zijn er veel opruimblogs! Ik heb jaren in Afrika gewoond, en daar was het helemaal geen gespreksonderwerp…. Blijkbaar hebben we echt allemaal veel te veel en verlangen we masssaal naar een tent en een rugzak.

Al eerder schreef ik over tips die mij niet aanspreken, zoals ‘gooi alles weg wat je een half jaar niet gebruikt hebt’ en ‘maak een foto van spullen die je dierbaar zijn en gooi het echte weg’. Niet doen!!!!

De meeste opruimers werken beetje bij beetje. Volgens mij werkt dat niet. Zo blijf je jaren bezig en krijg je nooit het wow-gevoel van een opgeruimd huis. Elke dag iets weggooien wat je niet gebruikt geeft je in geen 10 jaar een nieuw begin, een opgeruimde geest. Terwijl de kracht van opruimen juist is dat het ruimte maakt voor iets nieuws.

Een hele goede opruimer is Marie Kondo. In haar boek Opruimen legt ze haar methode uit: ze werkt per categorie. Dat moet je eens proberen, dat werkt geweldig.

Kies een categorie, haal alles van die categorie tevoorschijn en leg dat om je heen. Alles, uit het hele huis, uit alle kamers, zolder, schuur en kelder. Die catagorie kan je ruim kiezen, bijvoorbeeld kleding, boeken of nauwer zoals leesboeken of kookboeken, winterjassen of ondergoed. Leg alles wat je hebt van die categorie om je heen en zoek uit wat je fijn vindt om te houden, waarvan je positieve energie krijgt, a spark of joy. De rest kan weg. Laat alles door je handen gaan en vraag je af of jou dit vreugde geeft, positieve energie, warmte, een goed gevoel. Of je het om je heen wilt hebben.

Neem je kookboeken. Leg ze in een grote stapel voor je en in 3 minuten heb je de 5 of 10 fijnste uitgezocht. De rest maken de verwachtingen niet waar. Die kunnen weg.

Waarom dit wel werkt? Omdat het vergelijken minder en makkelijke beslismomenten geeft. Je hebt zo uitgezocht welke twee van je vijf regenjassen je fijn vindt. Of welk van de tien haarborstels. Of van welke zes planten je echt geniet. Of welke nagellakjes van de 50 op die plank echt bij je passen. Dat zijn kleine beslissingen en juist de vergelijking maakt het simpel. Terwijl dit bij een andere methode heel veel aparte kleine beslissingen zouden zijn.

Oke, dan de keuze wat ermee te doen: wegzetten voor de Kringloop, weggooien in de kliko. Alles weggewerkt? Tijd voor een volgende categorie. Je komt in een stroom voor je het weet. Ha, de kruiden! Hee, de medicijnen! Oeps, drie manden met sjaals en wanten! Als je dit een weekje doet, heb je je spullen gehalveerd en je energie verdubbeld.

Dit werkt echt.

6 gedachten over “Opruimen 13: Hoe je echt opruimt

  1. Heb dit ook wel geprobeerd, maar ik blijf het moeilijk vinden.
    Ook een aantal boeken over opruimen in de kast. Met de meeste weinig succes gehad.
    Maar toen ik een half jaar geleden een grote kast uitruimde omdat ik daar mijn weckkast van wilde maken, was het ineens heel makkelijk.
    Op een vergelijkbare manier heb ik een keer de badkamer opgeruimd. Ik wist precies wat ik wilde met die badkamer; alles wat ik niet meer nodig had was toen zo weg.

    Liked by 1 persoon

reageer

