leef groen en goedkoop

Opruimen is wat anders dan opbergen


Ik zeg het zo vaak tegen Zoons: je kamer opruimen is simpel: je neemt een grote doos, dondert alle losse spullen erin, zet de doos onder je bed, gaat stofzuigen en klaar. Keurige kamer, ma blij, bezoek blij. Alleen kan je nooit meer iets terugvinden.

Het woord opbergsysteem is helemaal fout. Met een opbergsysteem berg je veel weg in weinig ruimte. Maar het gaat erom dat je je spullen snel terugvind. Een terugvindsysteem dus.

Het is januari: tijd om de administratie bij te werken, het vorige jaar af te sluiten en een nieuw jaar te openen. Mijn administratie is geordend per jaar. Ik zoek een mooie stevige map, en zet er 2015 op. Klaar. Alles van dit jaar gaat erin. De map met 2014 erop zet ik in de archiefkast, die haal ik er over enkele weken weer uit als de belasting aangegeven moet worden.

In mijn jaarmap zitten geen onderverdelingen, geen tabbladen. Alleen verzekeringspapieren, pensioenbrieven e.d. doe ik bij elkaar achterin deze map in plastic hoesjes.

Voor mij werkt dit. Ik houd het bij, iets dat me met systemen met tabbladen of nog erger met digitaliseren nooit is gelukt. Daar heb ik dan even geen zin in, en in de kortste tijd loop ik een maand achter. En ik kan altijd snel oude papieren terugvinden, want blijkbaar werkt mijn geheugen ook met jaartallen.

Vandaag zocht ik de oude offerte van de hypotheek van 10 jaar geleden. In 1 minuut gevonden.

Zoons 1,2 en 3 hebben dit systeem inmiddels overgenomen. Na vele blunders met niet betaalde rekeningen, papieren die op het moment dat ze nodig waren onvindbaar waren (ergens in de rotzooi onder bed). Nu hebben ze alle drie een map, doen de post en andere papieren erin en vinden alles terug.
Wow, de opvoeding heeft gewerkt.

2 gedachten over “Opruimen is wat anders dan opbergen

reageer

