denk mee

Congres PvdA niet tegen vrije artsenkeuze


Het waren twee inspirerende dagen, geweldige speeches en boeiende discussies. Maar het gaat om de PvdA dus de media doen weer zuur.

Motie 51 ging over de vrije artsenkeuze. Geen heikel punt binnen de partij, want iedereen wil vrije artsenkeuze. Ook de kamerfractie, ook Martin van Rijn, ook Diederik Samsom. Maar voor de goedkopere verzekeringen is die keuze toch enigszins ingeperkt, wat overigens voor de naturaverzekeringen altijd al zo was, en dat is wel een heikel punt. Om het systeem betaalbaar te houden, legde staatssecretaris Martin van Rijn uit, en hij legde ook uit waarom het aannemen van de motie zou leiden tot weer meer marktwerking in de zorg en tot een grotere machtspositie van de verzekeraars. Hij kon zich wel vinden in de inhoud van de motie maar het leek hem niet slim om hem aan te nemen. Het zou de tweedekamerfractie in een keurslijf dwingen. Hij vroeg om de motie niet aan te nemen, maar te gaan voor motie 74, ook over de vrije artsenkeuze maar minder dwingend.
Een kleine meerderheid van het congres ging met hem mee. Ik niet, en wel omdat ik vreesde wat daarna inderdaad gebeurde: “congres PvdA tegen vrije artsenkeuze” werd na een minuut getwitterd, direct tientallen keren gedeeld, herhaald op TV en in de kranten.

Nou, dat is dus niet zo.

2 gedachten over “Congres PvdA niet tegen vrije artsenkeuze

  1. Volgens mij hoor ik dit eigenlijk elke (politieke) partij (en bijv. ook Louis van Gaal) zeggen als er kritisch gereageerd wordt, “maar het gaat om Partij XXXXX, dus doen de media weer zuur”. Maar goed jij bent bij het congres geweest en de meesten van ons niet. Wel heb ik op het journaal het volgende argument door staatssecretaris van Rijn horen uitten, namelijk dat het op deze wijze de zorgverzekeraars mogelijk wordt gemaakt om zorgaanbieders, die onvoldoende kwaliteit leveren, uit te sluiten.
    Wat mij betreft is hierbij de vraag aan de orde, wie uiteindelijk bepaald wat kwaliteit is en wat niet. Moeten dat de private ondernemingen, het kartel van de zorgverzekeraars zijn? Komt het dan allemaal goed? En wat heeft de cliënt hier zelf nog over te zeggen?
    Volgens mij moeten zorgaanbieders o.a. de nodige opleidingen hebben gevolgd, kennen we het BIG registratiesysteem, hebben we een inspectie voor de gezondheidszorg etc..
    Functioneert dit dan allemaal onvoldoende? En als dat zo is moet dan daar niet naar gekeken worden?
    Overigens een prettige avond verder en succes met je politieke activiteiten.

    Liked by 1 persoon

    1. Bedankt voor je reactie! Is dat zo dat elke politieke partij zelf denkt dat de media het speciaal op hen gemunt hebben? Wow, dan ben ik dus gewoon een Calimero. Het valt me bij de andere partijen niet op, maar over de PvdA is het altijd negatief, ook nu na het congres.

      Ik lees met veel plezier je stukjes over de zorg, de artsen die wel of niet de contracten met de verzekeraars tekenen. Je weet er duidelijk veel van, en ik leer daar weer van.

      Like

reageer

