Worden we bang?


Meestal schrijf ik hier niet over het nieuws van de dag. Dat doen kranten en andere bloggers al, en zo goed als hen kan ik het toch niet.

Maar een ding greep me bijzonder aan gisteravond: de woorden van een demonstrante op de Dam. Ze voelde een lichte vrees want misschien was het wel gevaarlijk om daar steun te betuigen aan Charlie Hebdo. Anderen om haar heen dachten er hetzelfde over. Je hebt in een groep maar een paar mensen nodig die bang zijn, uiting geven aan hun angst, en de groep wordt onzeker. Dan besluit men naar huis te gaan.

Ik voel met haar mee. Angst kruipt naar binnen, zoekt gaatjes en dringt verder. Tot het overheerst. Kan ik de woorden Charlie Hebdo zonder gevaar opschrijven, of wordt er ergens op een zolderkamer gegoogeld hierop om te kijken waar de grootste sympathisanten wonen?

reageer

