Steeds meer mensen consuminderen


Een van de leuke dingen aan WordPress is dat je onderdeel bent van een blog-gemeenschap. Dat je kunt zoeken op trefwoorden, soortgenoten kunt vinden, gelijkgestemden kunt volgen. Dat je een beetje in de rondte kunt lezen, blogs lezen die je nooit gevonden zou hebben tijdens de middeleeuwen van internet, zo’n tien jaar geleden, toen velen (ook ik) een eigen website gingen opzetten die vervolgens door niemand gelezen werd.

En zo zoek ik ín wordpress weer eens op consuminderen, besparen, huishouden, en kom weer allerlei pareltjes tegen. Bijvoorbeeld het blog van wijkopenniets: zij is van plan om een jaar lang niets te kopen!!! Wow!

Consuminderen lijkt steeds meer mainstream te worden. Van een duister hoekje waarin enkele muurbloempjes zaten die werden uitgelachen door de dansers op de vloer, zijn we gegroeid tot een serieus te nemen deel van de economie. Minder kopen, minder hebben en meer genieten van het leven. Dat is ongeveer de grote gemene deler van al die bloggers die opruimen en minder kopen. Geld besparen en ruimte maken in huis en hoofd. Je realiseren dat spullen niet leiden tot geluk.

Voor mij is de belangrijkste reden om te consuminderen het besef dat ons westerse consumptiepatroon nooit tot een duurzame toekomst kan leiden.

5 gedachten over “Steeds meer mensen consuminderen

  1. Ook wij (man en ik) vallen onder de categorie mensen die niet meer weten wat ze moeten vragen voor Sint, verjaardag of ???? Zou dat de leeftijd zijn of het feit dat we gewoon genoeg hebben……….
    Ps je weblog is lekker modern/strak top!

    Like

    1. De fijnste cadeautjes vind ik dingen die lekker zijn, op gaan, verwelken: je geniet er even van en zijn zo luxe dat ik ze zelf niet zou kopen.

      Dank je wel voor je compliment op mijn nieuwe uiterlijk: ik bedacht me ineens dat duurzaam leven in een sociale samenleving geen oubollig image hoeft te hebben.

      Like

  2. Ik ben al geconsuminderd (kan je dat zo zeggen?), in die mate dat ik niet meer weet wat ik wel zou willen kopen, als ik bv eens een bon krijg :).

    Like

    1. Ik kreeg laatst ook een cadeaubon (eigenlijk een pasje, maargoed…) en aangezien het toch voor iets was waar ik echt nooit iets koop, heb ik ‘m meegenomen naar mijn zangkoor en daar op de tafel gelegd, voor wie wil 🙂 Want tsja, als iemand anders die producten wel koopt, neem dan maar gelijk die korting mee!

      Like

reageer

