Betere treinverbindingen voor hoogopgeleiden


In de Volkskrant een artikel dat het verbeteren van spoorverbindingen vooral hoogopgeleiden ten goede komt. Die forenzen immers over grotere afstanden. Laagopgeleiden forenzen veel minder: logisch, hun werk kan door iedereen en overal gedaan worden. Je reist geen 100 km om in een winkel te werken. Laagopgeleiden werken dus in hun eigen omgeving, en gaan meer met de auto en de bus. Ze gebruiken dus asfalt. Hoogopgeleiden forenzen ook het meest met de auto, maar naar verhouding gaan ze meer met de trein.

Hmm, sta ik daar met mijn overtuiging dat er meer ingezet moet worden op openbaar vervoer, wat dus in tegenspraak is met mijn andere overtuiging dat we de kloof tussen hoog- en laagopgeleid moeten verkleinen en niet vergroten.

Iets anders dat ik me niet had gerealiseerd: als er betere verbindingen komen tussen stad en platteland, verdwijnen op het platteland banen en komen er in de stad bij. Waardoor dat precies komt, werd in het artikel niet uitgelegd en zie ik niet zo voor me. De hoogopgeleiden gaan dan op het platteland wonen en forenzen met de auto naar de stad. Dat herken ik dan weer wel. Het gevolg is dat huizen op het platteland duurder worden en dat is ook nadelig voor de laagopgeleiden op dat platteland, want gemiddeld verdienen zij minder.

De wereld is ingewikkeld maar een ding is duidelijk: de laagopgeleiden zijn de klos.

6 gedachten over “Betere treinverbindingen voor hoogopgeleiden

  1. Ik las ook dat in 2015 mensen met kinderen hun uitkering net zo laag of hoog wordt als die van mensen zonder uitkering. Wel heel wat anders hoor, maar toch het zelfde idee. Nog meer werkcoaches en begeleiders bij de gemeenten en de armen die nog armer worden. Het is wel de tendens he? Naar.

    Like

    1. Hoi Valhalla, is je reactie conform wat je wilt zeggen? Ik snap je eerste zin niet, en ik vermoed dat er iets anders staat dan wat je wilt zeggen. Wat mij trouwens interessant lijkt is of je al inzicht hebt in de politiek van je nieuwe woonland.

      Like

      1. Nee joh, ik zit echt te zwetsen. Wat ik las (maar ik ben niet meer zo into de politiek van Nederland en beperkt tot die van Noorwegen ;)) is dat mensen met kinderen hun uitkering wordt verlaagd tot het niveau van die van mensen zonder KINDEREN. Niet zonder uitkering. En dat vinden sommige mensen hoog en andere mensen laag.
        Sorry hoor 🙂

        Liked by 1 persoon

  2. Reactie van het platteland: hier zitten de treinen iedere dag bomvol scholieren. Die zijn niet noodzakelijk hoogopgeleid, of bezig, dat te worden. Ze gaan gewoon liever hier naar school dan naar een andere stad in de omgeving.
    Na de spits komen de 65-plussers. Ik heb niet het idee dat die hoger opgeleid zijn dan de rest.
    Ik ken heel wat laagopgeleiden die voor langere afstanden de trein nemen. Meestal met zo’n goedkope dagkaart die je koopt bij een winkel in de buurt.
    Toch zie ik wel een heel echt probleem voor een groep laagopgeleiden: reizen met het openbaar vervoer is de laatste jaren verbazend ingewikkeld geworden. Met zo’n dagkaart uit een winkel gaat het wel, maar als je een kaartje moet aanschaffen op het station, dat is nu zo ingewikkeld, daar mag je wel een cursus voor volgen. Vroeger was het kopen van een treinkaartje voor laaggeletterden goed te doen, nu niet meer.
    Ik zeg dus: betrek de laagopgeleiden er weer bij door de procedures te vereenvoudigen.

    Liked by 1 persoon

reageer

