denk mee

Moeten wijkpanels problemen signaleren?


Vanavond ben ik naar een avond geweest over wijkgericht werken. Er waren meer dan 100 mensen: leden van wijkpanels, professionals van zorginstellingen, ambtenaren, het voltallige BenW en 16 raadsleden (van de 25). Een boeiende avond waar ik weer veel van mee kan nemen in mijn werk als fractievoorzitter van de PvdA hier.

Een van de dingen wat naar voren kwam en nu in mijn hoofd blijft rondspoken: is er een rol voor wijkpanels voor signalering van problemen bij mensen? De gemeente ziet geen formele taak hierin voor de wijkpanels. Mijns inziens terecht, maar het leek of de wijkjpanels zelf wel een taak voor zichzelf zien. Er kwamen mooie verhalen los. Duidelijk werd dat degenen die aanwezig waren zich verantwoordelijk voelen voor de mensen in hun wijk. Geweldig.

Maar wat als de gemeente die rol gaat opleggen? Als het signaleren wordt afgeschoven op de wijkpanels? Als de gemeenteraad, luisterend naar deze mooie verhalen, de rol van signalering van problemen weghaalt van de instellingen en overdraagt aan de wijkpanels.? Wie is verantwoordelijk als het dan bij iemand mis gaat?

Je verantwoordelijk voelen is fantastisch, maar die verantwoordelijkheid als taak opgelegd krijgen, niet. Ik ben wel benieuwd naar jullie mening, klopt het wat ik denk?

2 gedachten over “Moeten wijkpanels problemen signaleren?

  1. Ik ben het helemaal met je eens. Je ziet dat in het onderwijs nu ook, verplicht signaleren. Daar komen volgens mij meer misstanden van dan erdoor worden opgelost. Vooral als de problemen die gesignaleerd moeten worden, niet heel duidelijk, specifiek en concreet worden omschreven. Ik vind dit een gevaarlijke ontwikkeling.

    Liked by 1 persoon

reageer

