sprokkel

Sprokkelen in december


Het is alweer bijna december, elk jaar gaat sneller dan het vorige.  Mijn moeder zegt dat een dag soms eindeloos duurt maar een jaar zo voorbij is.

Wat sprokkel ik in de winter? De laatste bessen en noten laat ik over aan de vogels, die hebben ze harder nodig dan ik. Wat doe ik dan wel in mijn sprokkelhuishouden? Vijf tips:

  • brandhout: het stormt nog niet,  maar dat komt wel. Na een storm ligt de straat vol takken. Goed brandhout levert bijvoorbeeld: beuk, eik, es, eucalyptus, fruitbomen, linde en plataan. Takken van kastanje, populier en wilg kun je beter laten liggen.
  • aanmaakhout (gemakkelijk aan te steken maar brandt snel op): berk, vlier, esdoorn, meidoorn, els.
  • aanmaakblokjes: peulen van Gleditsia (tot 30 cm lange donkerbruine peulen), dennenappels, sparappels
  • vetbollen: van oud (ongezouten!) frituurvet en pompoenpitten maak ik in een melkpak een grote vetkubus voor de vogels. Nuttig hergebruik van twee dingen die ik anders zou weggooien.
  • vliegenkast: buiten naast de keukendeur richt ik een plantenkast in als winterkoukast. De koelkast kan uit. Mijn volgende koelkast wordt dus geen combi vries-koelkast meer, want de vriezer heb ik wel de hele winter nodig.

Meer tips in mijn boek Sprokkelen

4 gedachten over “Sprokkelen in december

  1. Dit is op sprokkelen herblogd:

    December, de maand van Sint en Kerst. Kerstkaarten maakt een sprokkelaar natuurlijk zelf, van gratis mooi papier en ander spul dat anders in de kliko verdwijnt. Wat gebeurt er nog meer in een sprokkelhuis? Lees het in dit oude log, wat elk jaar opnieuw gedeeld kan worden, want een sprokkelhuishouden volgt een jaarcyclus.
    o, en mocht je een boek willen, reageer dan op dit log of stuur me een mail.

    Like

reageer

