Kweeappels wildplukken naast de bushalte


Het is tussen de buien door nog steeds lekker weer. Het zal een van de laatste keren zijn dit jaar dat ik vruchten kan plukken uit de openbare ruimte.

Ik pluk alle kweeappeltjes die groeien aan de prikstruiken Chaenomeles japonica rond de parkeerplaats van de supermarkt. Dat is geen simpel klusje, want die struiken hebben afgrijselijke stekels – en zijn dus kattenkwaadbestendig, vandaar dat die veel worden aangeplant rond bushokjes en parkeerplaatsen. De gele appeltjes lijken wel vergroeid met de takken, en moet je er stevig afdraaien, en dat tussen die stekels door is even een gedoe.

Ik kom een half uurtje later met ruim een kilo kweeappeltjes thuis. Kweeappeltjes ruiken heel erg lekker, zeker als ze geleidelijk aan uitdrogen. Je kunt ze in je klerenkast leggen, in je sokkenla en tussen je ondergoed bijvoorbeeld. Maar ik maak er dit keer moes van.

Kweeappeltjes zijn intens zuur en keihard. Ik was ze, snijd ze een keer door en gooi ze in een pan. Die vul ik aan met water zodat de appeltjes net onder staan. De pan gaat op het vuur en al snel koken de kweeappeltjes stuk, veel sneller dan ik verwacht bij zulke keiharde appeltjes. Al snel kan ik ze tot moes stampen.

Nu moeten de pitten er nog uit. Dat kan ook vantevoren, maar bij zulke kleine keiharde appeltjes is dat geen doen. Dus ik gooi het moes in een zeef die in een schaal hangt. Met een juslepel druk ik het moes door de zeef, dat gaat verrassend makkelijk. Wat ik overhoud aan dik moes met pitten, doe ik nog een keer terug in de pan, voeg wat water toe en kook nog 5 minuten. Dit laatste gaat ook door de zeef, en daar haal ik nog heel wat moes uit.

Ik maak de pan vrij van pitjes, en gooi alle moes terug in de pan en breng het weer aan de kook. Dan gaat er een pond suiker bij. Zoals gezegd zijn kweeappels intens zuur, proef maar.  Na 5 minuten doorkoken met suiker kan ik 4 potten vullen met heldergele friszure kweeappelmoes. De rest eten we vanavond bij curry.

Meer tips in mijn boek Sprokkelen

4 gedachten over “Kweeappels wildplukken naast de bushalte

  1. Leuk! Ik heb dit jaar ook voor het eerst moes gemaakt van de kweeperen uit mijn eigen tuin, mij viel ook op dat ze zo keihard zijn! Maar zeker wel lekker, en de geur is inderdaad heerlijk!

    Like

reageer

