doe mee

Geen windmolens in de Wageningse uiterwaarden


De windmolens in de Wageningse uiterwaarden zijn van de baan. Rijkswaterstaat wil niet meewerken, want de uiterwaarden zijn nodig voor waterberging.

Acht jaar zit ik nu in de Wageningse politiek en vanaf het begin zijn de windmolens deel van mijn portefeuille. Van voorstander werd ik geleidelijk een twijfelaar. De voordelen werden steeds onduidelijker, de nadelen duidelijker. Sinds ik weet dat de verminderde emissie van CO2 verhandeld wordt en dus elders wordt opgewekt, dus dat er wereldwijd geen wolkje CO2 minder mee wordt uitgestoten, heb ik het gehad met windturbines die onze natuur, leefomgeving en nachtrust aantasten..

Het verzet tegen windturbines-op-land neemt in heel Nederland toe en ook in Wageningen brokkelde het draagvlak af. Dat hebben de initiatiefnemers en de voorstanders niet handig aangepakt: in plaats van draagvlak te creëren, komt er alleen maar meer verzet. Het is duidelijk dat een technologie zonder draagvlak geen toekomst heeft.

Windmolens zijn een gemakkelijke manier om duurzame energie op te wekken op ons eigen grondgebied. We moeten nu hard aan de slag met het ontwikkelen van andere technologieën die evenveel duurzame energie en minder weerstand opleveren. Windenergie op zee, zonne-energie, andere technologieën: Ik ben overtuigd dat we ons onafhankelijk moeten maken van de fossiele brandstoffen, dat we ons energieverbruik op zijn minst moeten halveren en de helft die overblijft duurzaam moeten opwekken.

Een geweldige uitdaging en ik doe graag aan de discussies mee.

5 gedachten over “Geen windmolens in de Wageningse uiterwaarden

  1. Dat van dat verhandelen van die CO2 emissierechten lijkt meer en meer op een blunder van behoorlijk formaat. De wijze waarop bedrijven als Tata-steel daar onmiddellijk gebruik van menen te mogen maken (journaal afgelopen maandag) is zorgwekkend. In mijn laatste blog kwam ik eigenlijk ook al tot een soortgelijke conclusie zoals jij nu mbt die van de windmolens in de uiterwaarden. De vraag is stellen we ons hier tegen te weer of niet. Dat kan vlgs mij alleen via de politiek.
    N.B. Ik voeg je toe aan m’n blogs die ik volg

    Like

    1. hoi Stapstories, ik heb net jouw blog bekeken. We zitten inderdaad veel op een lijn en zijn met dezelfde onderwerpen bezig. Leuk hoor, ik heb je toegevoegd aan de blogs die ik volg.

      Wat betreft de CO2 emissierechten: ja, daar moet de politiek snel wat aan doen, want zo komen we niet verder. Helaas kan ik als lokaal politicus niet veel doen, dat moet toch echt een paar trapjes hoger.

      Like

  2. Beste sprokkelen, De Windvogel is een burgercoöperatie voor duurzame energie. We hebben samen met 3300 burgers 6 windmolens gebouwd. We zijn er trots op dat we onze eigen energie kunnen gebruiken. Momenteel is wind op land veel goedkoper dan wind op zee en het levert meer energie op dan zonne-energie. Zolang er geen beter alternatief is, blijven wij ons voor windop land inzetten.

    Like

reageer

