geniet

Waarom een werkloze zich verveelt


Ik had een paar dagen vrij maar de politiek gaat s avonds gewoon door. Wat doe ik dan de hele dag?
Mijn vader was componist en bij een paar vrije dagen – hij gaf les op een conservatorium – voelde hij steeds een groot geluksgevoel. Eindelijk tijd om te componeren, lezen, luisteren, schrijven, spelen.
Schrijvers, schilders, musici moeten zichzelf elke ochtend inspireren. Hetzelfde geldt voor huisvrouwen en -mannen, zelfstandigen die op zoek moeten naar of bezig zijn met opdrachten, studenten en werklozen. Dat lukt natuurlijk niet iedereen. Dan gaat het ontbijt met krant naadloos over in koffie met krant en lunch met sherry en is het donker voordat de krant uit is.
De afgelopen dagen had ik geen werk, wel genoeg te doen natuurlijk, maar niemand die me op gang hielp. Mijn tip: zorg dat je s ochtends iets te doen hebt buiten de deur, al is het maar een koffieafspraak in een cafe. Dan inspireer je elkaar.
Thuisgekomen zat ik elke dag weer vol energie, en ik heb heel wat achterstallige klusjes afgewerkt. Morgen weer werken, ik heb er zin in.

reageer

