Een e-book van mijn sprokkelboek


In mijn vorige blogje vertelde ik dat ik mijn sprokkelboek wil uitbrengen.

Het is nu een pdf, maar nu ben ik ook een e-book aan het maken. Het boek is immers 98 bladzijden, en dat print je niet zomaar even uit. Een pdf leest niet lekker op een tablet en een e-book kan je overal op lezen.

Het maken van een e-boek is veel gemakkelijker dan ik dacht. Ik vond ergens op internet een goede handleiding (via computertotaal.nl). Ik maak wel zelf websites, beheers html en scc, en voor wie dat niet doet is dit natuurlijk wartaal.

Maar goed, nog een week doorploeteren en ik heb voor het eerst een heus e-boek helemaal zelf gemaakt. Wow!!!

Daarna nog een manier vinden om het te verkopen. Wat zouden jullie het prettigst vinden voor een document van 98 bladzijden:

  • een papieren versie (dat is dan wel duurder, want die moet ik kopiëren en inbinden, en dat is extra werk en kosten voor mij);
  • een pdf die je zelf uitprint (dat is dan het goedkoopst, want die moet je zelf printen);
  • een e-boek (die prijs zit ertussenin, en lees je op je pc of tablet);

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

 

6 gedachten over “Een e-book van mijn sprokkelboek

    1. hoi Martine, omdat ik van verschillende kanten juist vraag kreeg naar een papieren versie, ben ik daarmee verder gegaan. Ik heb van mijn word-document een document gemaakt dat door een drukker via printing-on-demand verwerkt kan worden. Mijn proefexemplaar ligt inmiddels bij een kennis die deze week gaat meelezen. Het ziet er mooi uit, het is raar om een eigen boek in de hand te houden!

      De e-versie ga ik daarna maken, maar duurt dus iets langer.

      Like

  1. Ook ik wil graag e books maken voor de ipad en e-reader.
    Op de site die je aangeeft zie ik dat sigil moet worden gebruikt.
    Is dat nog steeds zo, want in word kun je pdf maar ook epub omzetten.
    Mijn vraag is vooral hoe groot de tekst mag zijn voor de bladspiegel.
    Mijn teksten zijn hoofdzakelijk klein…
    Spreuken, onliners, en gesichten.
    Kun je reageren?

    Like

    1. hoi wakkersgedichten,

      ik ben nou niet echt een expert, maar denk met je mee. Wat betreft de bladspiegel: het idee van een e-boek is dat de bladspiegel zich aanpast aan de reader die je gebruikt. De breedte van de regel hangt af van de smartphone, i-pad etc, dus heb je niet veel invloed op hoe jou gedicht eruit ziet.

      Sigil: ik lees in forums dat het omzetten van pdf naar epub vaak foute codes oplevert. In sigil maak je een epub bestand met als basis word of (beter) een txt bestand. Ik heb wel gezien dat als je word als uitgangspunt voor sigil gebruikt, je een eindeloze rij vervuilende codes krijgt, die geen invloed hebben op wat je ziet op je reader maar wel de files gigagroot maken. Die ben ik aan het weghalen, en dat kan goed in Sigil, en daarna kun je dan in een stijl-sheet de opmaak definieren (lettertype ed). Als ik het goed begrijp kan je ook een wordbestand als epub opslaan (via Calibre), maar mocht het er daarna niet uitzien zoals je wilt, moet je terug naar je oorspronkelijke worddocument en daar zien dat je de opmaak zo wijzigt dat het wordt zoals jij wilt. In Sigil heb je een dubbel scherm, dus je ziet het effect van wat je doet.

      Ik blijf graag met je meedenken.

      Like

  2. zelf zou ik het liefst de papieren versie hebben omdat je dat makkelijk overal mee naar toe kan nemen en lezen waar je wilt.
    ben heel benieuwd wat je verder geschreven hebt.
    groetjes,
    Astrid.

    Like

reageer

