Sprokkelen – het boek


sprokkelen1-25 Ik heb een boek geschreven over Sprokkelen. De eerste 25 bladzijden kun je downloaden. In totaal zijn het 148 bladzijden.

Het gaat over het vergaren van voedsel en kruiden door het jaar heen: wilde planten, onkruid uit de moestuin, schillen die je anders weg zou gooien, eetbare kamerplanten, rapen van segrijnslakken en nog veel meer.  Het verschil met andere soortgelijke boeken is dat ik het per seizoen heb ingedeeld. Het boek leert je werken volgens de cyclus van de natuur.

Inmiddels heb ik het boek uitgegeven via Lulu, dank jullie wel voor de reacties. Je kunt het nu echt kopen!

12 gedachten over “Sprokkelen – het boek

  1. Hoi Mathilde,
    Dit is al een wat oudere post, maar omdat ik nu net pas de ‘voorpublicatie’ van jouw sprokkelboek heb gelezen, toch nog een reactie. Ik vind het echt helemaal geweldig wat je schrijft en het inspireert me enorm!
    Eigenlijk kan ik er niet over uit dat sprokkelen in feite verboden is in NL, want zoals jij ook zegt, hoeveel verder kun je verwijderd raken van de natuur (of welbeschouwd van jezelf, als je er van uit gaat dat je deel uitmaakt van die natuur)? Hoe dan ook, ik zou het leuk vinden om jouw hele boek te lezen. Hoewel ik eigenlijk erg houd van papieren boeken, denk ik dat ik genoegen neem met een pdf. Ik heb de afgelopen jaren bijna al mijn boeken weggedaan, op een handjevol titels na, waarvan ik weet dat ik die nog vaak zal herlezen. Voor mij is de innerlijke balans verschoven van een behoefte aan meer bezit naar de behoefte aan minder bezit… Wat zou de pdf van jouw hele boek moeten kosten, denk jij?
    Ik schrijf zelf sinds kort ook een blog, tot nu toe vooral voor mezelf, maar ik ben ‘m nu voorzichtig openbaar aan het maken, en zal daar beslist binnenkort iets schrijven over jouw sprokkelboek. Dankjewel voor je inspiratie!
    Groet,
    Monique https://levendlicht.wordpress.com/

    Like

    1. Hoi Monique, wat een leuke reactie, dank je wel! Ik ben weken bezig geweest om het manuscript klaar te maken, en ik heb net zelf een proefexemplaar besteld bij een drukker on demand. Als ik dat binnen heb, ga ik er de laatste fouten uithalen, en kan ik er ook een pdf van maken. Wat leuk dat je er net zo over denkt als ik: te gek toch dat voedsel verzamelen verboden zou zijn. Ook ik ben bezig om mijn boekenverzameling drastisch te verminderen, alleen boeken waar ik inspiratie uit haal – al genietend op de bank onder een dekentje- wil ik houden.
      Ik ga je blog opzoeken, je maakt me nieuwsgierig.

      Like

  2. Hallo Mathilde, ik vind je boek heel inspirerend en ik ben echt een old school papier lezer dus voor mij mag het op papier. In jouw jaarindeling herkende ik wel wat van de indeling die Tom Hodgkinson maakt in “Brave Old World”. Ik denk dat je er ook wel lol aan beleefd om dat eens te lezen.

    Like

    1. hoi Marina, bedankt voor de tip van het boek. Ik heb net uitgerekend wat het zou kosten als ik het boek bij de kopieerwinkel print (8 euro) en dan verstuur (5 euro), plus zeg 3 euro voor mezelf, maakt 16 euro. Dat lijkt me best duur, wat vind jij?

      Like

      1. Hallo Mathilde,
        die 16 euro klinken wel haalbaar. Het zou wat mij betreft wel meerwaarde hebben als er afbeeldingen van planten in staan, van veel (wilde) planten ken ik de naam niet of wordt er regionaal een andere naam gebruikt. Daar hebben we in Limburg wel eens last van 😉

        Like

      2. Hoi Marina, afbeeldingen van planten, ik dacht juist dat dat geen meerwaardemeer heeft omdat je die gemakkelijk op internet zou kunnen vinden. En als ik de latijnse naam erbij zet? Als je googlet met de latijnse naam op afbeeldingen, vind je goede fotos. Kleurenfotos zou het boek denk ik minstens twee keer zo duur maken.

        Like

  3. Dag Mathilde , heb je 28 blz. met plezier gelezen , dus ik heb wel een paar euro over voor de resterende blz.
    Inspireert me om als ik de energie heb ook te gaan sprokkelen.
    Jij bent echt een sprokkelaar op niveau.
    Mijn tuin wil ik in kleine stappen “eetbaarder ” gaan maken.
    De gemeente grond achter ons huis staat vol met hazelnoten struiken en een overgebleven perenboom , die ooit bij een boerderij stond.
    Bedankt voor de inspiratie.

    Like

    1. hoi Astrid, ik heb net uitgerekend wat het zou kosten als ik het boek bij de kopieerwinkel print en inbind (8 euro) en dan verstuur (5 euro), plus zeg 3 euro voor mezelf, maakt 16 euro. Dat lijkt me best duur, wat vind jij?

      Like

reageer

