Boek: Supermarktleugen: alles wat je moet weten


Als je echt nooit meer onbezorgd boodschappen wilt doen bij de supermarkt, moet je dit boek beslist lezen: Supermarktleugen van Jorg Zipprick.

Het is een 160 bladzijden lange opsomming van alles wat er fout is in de supermarkt. Hoe een supermarkt slim is ingedeeld en met geuren en kleuren je tot kopen verleidt.  De versgebakken-brood-geur bij de broodafdeling komt niet van het brood, maar uit een verstuiver. Bij de vleesafdeling is het licht een beetje rood, dan lijkt het vlees verser. Bij de meeste supermarkten loop je tegen de klok in, dan loop je langzamer. Mandjes worden zwaar, dus krijgen ze wieltjes, dan koop je meer.

Het boek is een grote aanklacht tegen supermarktvoedsel. Het gaat echt langs alle afdelingen en beschrijft de nepheid en valse beloftes. In kalfsleverpastei zit geen kalfslever, wel varkenslever en kalfskop. In surimigarnalen zit geen enkele garnaal: surimi is fijngemalen visresten en dat kan je elke vorm geven. Vergine olijfolie: alle olijfolie wordt nu in een keer geperst dus er bestaat geen tweede persing meer dus alle olijfolie is vergine (vergine olie is olie van de eerste persing). Extra-vergine is onzin. Blikjes met ‘wilde zalm’ bevat niet onze inheemse zalm maar een bultrugzalm uit de Stille Oceaan die veel goedkoper en inderdaad wild is.

Additieven, hulpstoffen, E-nummers: het boek klaagt ze allemaal aan. Carrageen is E-407. Maar mensen die bewuster inkopen willen geen E-nummers, en dus staat er bij de bewustere voedingswaren ‘met zeewierextract’.  In smaakjesthee zit geen perzik, bergamot etc, al die smaakjes zijn kunstmatige aroma.

Nou ja, ik kan nog 160 bladzijden doorgaan. Veel was me wel bekend, zoals die smaakjesthee (van Pickwick bijvoorbeeld) die ik zo ontzettend vies vind en die je echt overal krijgt in kleine zakjes.

Een goed boek voor iedereen die ervan houdt bij verjaardagen de discussie aan te gaan over voedsel en zich wil wapenen met feiten en argumenten. Voor de andere mensen is het boek te saai en taai.

Advertenties

12 gedachten over “Boek: Supermarktleugen: alles wat je moet weten

  1. Naar aanleiding van jouw stukje over de supermarktleugen had ik hierover een gesprekje met Oudste (12). Hij zei zoiets van ‘Ja maar, iedereen wéét dat toch ook gewoon?’ – waarmee hij doelde op dat je in winkels hoe dan ook voor de gek wordt gehouden, simpelweg omdat alles om geld draait (en dus alles geoorloofd is om maar te verkopen)…
    Stel nu dat iedereen wél dit boek zou lezen (even los dus van de taaiheid van het boek), wat zou dat opleveren? Zou iedereen de supermarkt ineens massaal gaan mijden? Of zou er eigenlijk weinig veranderen, omdat we… ja, waarom eigenlijk? Omdat we onszelf graag voor de gek laten houden? Omdat het makkelijker is om de dingen te blijven doen zoals we ze al zo lang doen? Nou ja, leuke gedachte om nog ’s even mee te spelen… Dank voor de inspiratie!

    Like

    1. Ik denk niet dat men massaal de supermarkt gaat mijden. Ik denk dat de voedingsindustrie en supermarkt inspeelt op de veranderende behoeften, als die er komen. Zoals nu bij de bewustere producten, die gekocht worden door mensen die een aversie hebben tegen E-nummers, niet de ingredienten worden gewijzigd, maar het etiket. Clean-etiquet noemde het boek dat. Dus een etiket waar mensen niet bang van worden, zonder E-nummers maar in plaats daarvan ‘gistextract, zeewierextract, algenextract, extra vitamine C’ en dergelijke. Clean-etiqueting (misschien schrijf ik het fout, het boek is terug naar de bieb) is een nieuwe tak van sport waar nieuwe bedrijven op inspelen en zich in specialiseren.

      Like

  2. Hoi,
    En dan hebben we het nog niet gehad over de macht van supermarkten tegenover producenten die graag een paar centimeter ruimte in het schap willen bemachtigen of behouden.
    Eigenlijk heb ik wel bewondering voor de slimme trucjes van supermarkten om klanten te verleiden, zoals het vers-broodgeurtje. Pure psychologie komt daaraan te pas.
    Wat levensmiddelen en ingrediënten betreft ben ik een beetje halfslachtig. Ik moet vooral geen boodschappen gaan doen als ik honger heb. Met name de vele kant-en-klare producten bij AH zijn dan onweerstaanbaar. Meestal kom ik thuis met eten dat te veel zout, suiker en vet bevat. Om over E-nummers maar te zwijgen. Ik koop wel zo veel mogelijk biologische producten en hoop dat dat een beetje compenseert.
    Maar hoe was het vroeger? In de jaren vijftig en zestig werd er kwistig met het wondermiddel DDT gestrooid. Toen dat hier niet meer mocht, werd het in Afrika gedumpt. (We zijn tenslotte een handelsvolkje, nietwaar?) Het spul schijnt lang in de grond te blijven. En waar komen onze herenboontjes nu vandaan? Toch, de generaties volwassenen die DDT-eten hebben gegeten, worden behoorlijk oud.
    Soms weet ik echt niet meer wat gezond is. Super foods heten nu weer een hype want inheemse gewassen hebben toch ook vergelijkbare werkzame stoffen. Eieren waren eerst goed, toen fout en nu weer goed. Misschien kost het een paar jaar van mijn leven, maar ik eet gewoon wat ik lekker vind. Behalve nare dingen zoals ganzenlever.
    Groet,
    Karin

    Like

    1. Ik ben het roerend met je eens wat betreft de hypes en de adviezen van het Voedingscentrum en van allerlei dieten die elkaar tegenspreken en opvolgen. Vetten, suikers, koolhydraten, wel of geen kaas, wel of geen verzadigd vet, hoe dik word je van koolhydraten?

      Ik kan etiketten niet lezen zonder bril, en die heb ik nooit bij me in de supermarkt. Dus bij mij sluitp er ook wel eens wat naar binnen wat ik niet bedoeld had.

      Zoals gezegd, het boek is een 160 bladzijden lange aanklacht tegen de supermarkt en de voedingsindustrie. Er staat veel wetenswaardigs in, en je hoeft het uiteraard niet met alles eens te zijn.

      Like

  3. Argh, alleen al de dingen omdraaien om te kijken wat je koopt is vreselijk. Wat een troep! Ik merk ook nu dat er amper nog e-nummers op verpakkingen van bijv. vleeswaar staan vermeld. Zo van och, van een beetje natriumnitriet gaan we niet dood en dat is ook zo, maar het is wel zo ‘sneaky’! Nu ben ik niet zo bang van alle e-nummers maar bijvoorbeeld de E621 dat nu opeens ‘gistextract’ geworden is, mogen ze houden.

    Like

  4. Ik ken wel supermarkten waar je met de klok meeloopt hoor, bijvoorbeeld de PLUS op de Voorstraat in Utrecht, en de Hoogvliet bij Houten Castellum (al is die winkel zo groot dat ik er echt kriskras doorheen loop – maar dat doe ik eigenlijk bij alle supermarkten, tot ergernis van sommige andere mensen volgens mij…).

    Het boek ken ik trouwens niet, maar ik lees al lang geen voorkanten meer 😛 Het eerste wat ik bekijk bij een verpakking is de ingrediëntenlijst. Laatst zat ik shampoos te vergelijken van eenzelfde merk. De ingrediënten waren nagenoeg hetzelfde (beetje andere volgorde, af en toe een ander ingrediënt), maar op de voorkanten werd steeds een ander (nep)ingrediënt aangeprezen.

    Ik drink tegenwoordig ook wel gewoon heet water, als ik zin heb in iets warms en ze alleen maar theezakjes-met-aroma hebben.

    In Japanse supermarkten hebben ze trouwens ook liedjes, ziehier (klik op de link naar het liedje). En Japanners vonden dat liedje ook irritant, dus heel erg verleiden om vis te kopen deed ’t niet 😛 Wel een echte verse vis-afdeling i.p.v. een kaas- en broodafdeling daar trouwens.

    Like

    1. Ook ik drink wel heet water ipv thee,of rooibos dan maar. Of zou dat ook allen kunstmatige aroma zijn? De Hoogvliet hier draait ook met de klok mee, maar de AH tegen de klok in. De link naar het liedje opent niet op ipad, morgen zal ik het op de laptop proberen.

      Like

      1. Ik drink eigenlijk geen rooibosthee, maar ik had laatst wel rooibostheezakjes van een Afrikaans merk voor oma gekocht en daar stond alleen “rooibos” op de ingrediëntenlijst. Lipton-rooibos (als dat er is) zal ook wel aroma inzitten (dat zit in al hun thee, ook de “gewone”), Pickwick weet ik niet. Ik heb wel losse rooibosthee op dit moment, maar dat is groene rooibos en die smaakt sowieso anders, dus kan ’t ook niet vergelijken nu…

        Ik zat ook te denken en ik heb hier in de buurt een Hoogvliet die de ene kant op draait en eentje die de andere kant op draait. Zelfde met Jumbo, AH, PLUS, … niet echt consistent dus hier!

        Like

reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s