Boek: Plenty van Yotam Ottolenghi


Wat een geweldig vegetarisch kookboek is dit. Sinds ik dit boek heb gehaald uit de bibliotheek eten we drie keer zoveel groenten en drie keer zo lekker.

Ottolenghi komt uit Israel en heeft samen met een Palestijnse collega in Londen vier restaurants. Drie keukens komen sowieso dus al tesamen in hun restaurants. Maar hij gaat veel verder.

Hij haalt in dit boek de ingredienten overal vandaan, en componeert daarmee een kakefonie aan kleur en smaak. Dat levert multiculti gerechten op die weliswaar geinspireerd zijn door bekende gerechten maar altijd verrassen door de onverwachte ingredienten en daardoor kleur en smaak. Zijn centrum is het Midden Oosten, maar Italie, China en India inspireren hem net zo. Het resultaat is een honderdtal recepten die oog, neus en smaak strelen. Aubergine met yoghurt en granaatappelpitjes bijvoorbeeld.

Twee kleine nadelen:

Het eerste is dat in enkele gerechten ingredienten worden gebruikt die ik niet hier kan vinden, ook niet bij de toko. Maar een groot nadeel vind ik dat niet, want het boek inspireert tot fantaseren, en als het ene geitenkaasje hier niet is dan neem ik wel een ander geitenkaasje voor bij de venkel. Ook lekker.

Een tweede nadeel is de prijs, maar gelukkig heeft de bibliotheek het. En lenen van een kookboek vind ik des te leuker, want dat verplicht me tot drie weken lang koken uit het boek – anders is het zo zonde van het leengeld. Helaas moest ik het vanmorgen terugbrengen.

Hmm, Calviniste.

reageer

