Boek: Paul Theroux: laatste trein naar Zona Verde


Dit boek hakte er bij mij in. Ik heb zelf 9 jaar in Afrika gewoond en ben gevormd en mezelf geworden door het continent. Paul Theroux heeft meerdere lange reizen door Afrika gemaakt en daar boeiende boeken over geschreven. Nu is hij 70 en wil hij nog een laatste reis maken van Kaapstad naar Timboektoe. Maar dat valt hem niet mee.

Hij begint in Kaapstad vol goede moed en is op zoek naar veranderingen, hoopvolle vernieuwingen. Hij trekt door Namibië en wordt steeds minder enthousiast. Dan gaat hij naar Angola. Hij ziet uitgebrande tanks en sloppenwijken waar miljoenen mensen een mensonterend bestaan lijden terwijl de machthebbers multimiljardairs zijn. Wat doe ik hier eigenlijk, vraagt hij zich steeds vaker af. Uiteindelijk breekt hij zijn reis af in Luanda en gaat naar huis.

Dat hakte er dus in bij mij. Ik heb drie jaar in Lubango in zuid Angola gewoond, en ken bijna alle plekken die Theroux beschrijft, ook die in Zuid-Afrika en Namibië. Ik heb genoten. Tuurlijk was niet alles gemakkelijk – zoals die keer dat ik met Zoon2 24 uur lang door Angola kriskraste op zoek naar een Rabiesvaccin en dat nog net op tijd bemachtigde. Was ik blind, alleen met mezelf, mijn werk en mijn gezin bezig? Nee, ik zag alles wat Theroux ook zag, maar ik liet het afglijden. Wat de enige manier is als je lang in Afrika wilt blijven en niet cynisch wilt worden.

Of je geniet of niet hangt niet van de situatie af maar van jezelf. Twee mensen gaan samen op vakantie naar Spanje, de een heeft genoten van het heerlijke weer, het eten en de aardige mensen; de ander heeft verhalen over kakkerlakken, de hitte en stinkende knoflook. Zelfde reis, twee visies.

Ik ken veel mensen die na een jaar Afrika gedemotiveerd naar huis gingen – te diep geraakt, te ontgoocheld. Ik begrijp Theroux dus wel. Maar ik had het van hem niet verwacht.

Iedereen die iets heeft met Afrika: het boek is absoluut een aanrader. Lezen dus!j

2 gedachten over “Boek: Paul Theroux: laatste trein naar Zona Verde

reageer

