Dauwtrappen met Hemelvaart


Als middelbare scholier stond ik met Hemelvaart om 5 uur op en ging met vriendinnen fietsen. Dat was heel gewoon, ik dacht er niet aan dat ik ook thuis zou kunnen blijven. Appel, sultanas en brood mee – in mijn herinnering namen we nooit water mee, maar wel een thermosfles. Ik weet niet meer wat daarin zat. Limonade denk ik.

Wat dauwtrappen met Hemelvaart te maken heeft, heb ik nooit begrepen, maar Historiek.net geeft uitkomst: helemaal niets. Ik had niet anders verwacht. Het is een van de vele overblijfselen uit de Germaanse Oude Cultuur: op blote voeten ’s morgens vroeg lopen door bedauwd gras zou helend werken.

Nu zie ik wel mensen fietsen en wandelen, maar of dat met Hemelvaart meer is dan anders? Ik weet het niet. Volgens mij is althans in mijn omgeving de traditie voorbij. Historiek stelt dat het in het oosten nog veel voorkomt, en Huisgenoot zegt dat zijn katholieke oudere familieleden nog dauwtrappen.

En wat ziet mijn oog: de katholieke kerk in Wageningen organiseerde vanmorgen een dauwtrap-wandeling door de uiterwaarden. Daar worden je voeten wel echt nat van, en het is gezellig. Helend dus. Wat een leuk initiatief.

Wie trapt er nog dauw met Hemelvaart?

2 gedachten over “Dauwtrappen met Hemelvaart

reageer

