Blog je alleen over onderwerpen die veel lezers trekken?


In dit blog schrijf ik over duurzaam leven in een sociale samenleving. De stukjes over duurzaam leven gaan over eenvoudig, goedkoop leven, besparen en weinig consumeren, veel hergebruiken en zelf maken. De stukjes over de sociale samenleving gaan veelal over ouderen en de problemen en mogelijke oplossingen nu de verzorgingsstaat wordt afgebroken.

Maar mijn meest gelezen stukjes gaan over breipatronen: sokken breien op een rondbreinaald. Van de top tien van meest gelezen stukjes deze week gaan er vijf over breien. Terwijl ik sinds 28 november 2013 niets meer over breien heb geschreven. In de top10 aller tijden staan 7 stukjes over breien, 1 over segrijnslakken, 1 over spijkerbroeken herstellen en 1 over de kosten van verwarming in huis.

Ik krijg net vanuit WordPress.com de tip dat ik meer lezers kan krijgen door dit soort statistieken goed te analyseren en daar rekening mee te houden bij het kiezen van onderwerpen voor mijn stukjes.

Dus moet ik maar ophouden met schrijven over de samenleving en ouderen want die stukjes worden minder gelezen. Hmm, laten jullie je leiden door leescijfers?

17 gedachten over “Blog je alleen over onderwerpen die veel lezers trekken?

  1. Wat aardig dat blogs over breien zo aanslaan. Ik vermoed dat breien als teruggekeerde trend aansluit bij de huidige behoefte van veel mensen om eerlijke, handgemaakte producten te kopen/maken. Daarnaast schijnen veel mensen terug te verlangen naar een eenvoudige, vertrouwde wereld, terwijl het buiten crisis is.
    Ik laat mij nauwelijks leiden door populaire thema’s, maar door wat er in mij op komt. Voor commerciële blogs is het natuurlijk wel nuttig om lering uit statistieken te trekken.
    Bij mij staan de volgende onderwerpen in de top 5: pleidooi tegen de tabaksindustrie (is op Twitter gezet door een betrokken longchirurg, vandaar de hoge score), enkele berichten over bloggen (welke blogger vind dat nu niet boeiend?), Opa was stoomwalsmachinist (genealogisch onderzoek, hunkering naar nostalgie, zie boven) en Is werk belangrijk? (ik ben niet de enige werkzoekende/zoekende naar zingeving). Opa en de tabaksindustrie staan eveneens op de vaste pagina http://raamopen.wordpress.com/de-pronkkamer/, dat zal ook schelen.
    Het is een heel divers geheel dus, maar goed verklaarbaar. Ga jij je door de statistieken qua onderwerpen laten leiden?
    Groet,
    Karin

    Like

    1. hoi raamopen,

      hunkering, nostalgie, zelf doen, zelf maken, consuminderen, versimpelen: het is ook mijn blogwereld. Breien past daarbij. Dat politieke onderwepren en actuele onderwerpen minder aanslaan vind ik wel logisch: dat is een andere wereld in blogland en daar zit ik niet echt in, ik wordt niet gevolgd door journalisten en kranten. Daarnaast: blogjes over sokken breien (met patronen) blijven ook na jaren actueel.
      Laat ik me erdoor leiden? Half. Als mijn eerste blogjes over breien sloegen aan, daarmee ben ik doorgegaan. Hetzelfde geldt voor segrijnslakken. Maar de blogjes over mijn minimoestuin in het algemeen werden slecht gelezen, daar ben ik mee gestopt.

      Like

  2. Mijn meest gelezen berichten gaan over boodschappen doen in Nederland, maar dat komt denk ik omdat die op een Japanse site gelinkt is en best veel Japanners op mijn weblog komen omdat ze op “boodschappen Nederland” (in het Japans) zoeken. Daarna komt mijn eerste verslagje van logeren in het IJzertijddorp, maar dat komt omdat die op de site van het museum gelinkt staat. Daarna mijn “about”-pagina, over mijn verhuizing, woorden uit het Nederlands in het Japans, tandpasta maken, en een recept.
    Ik laat me er dus niet door leiden, want zo consistent zijn mijn populaire berichten niet. Van alles wat, lijkt het wel. En ja, mijn weblog gaat ook wel over van alles en nog wat 😛

    Like

    1. je hebt een leuk blog. Juist die japanse boodschappen vind ik leuk. Ik koop veel in de toko, en via jouw blog en via de site van aziatische ingredienten – die is fantastisch – kom ik veel te weten.

      Like

      1. Nou ja, zoveel Japanse boodschappen doe ik niet 🙂 Laatst wel weer in de toko geweest en daar alleen noedels en miso gehaald (lichtgele kome-miso). Toen ging ik op wat Japanse sites kijken wat mensen nog meer met miso deden dan alleen in de soep gooien, en zag ik dat mensen het ook op hun brood smeerden (al dan niet samen met boter). Ik heb het dus ook geprobeerd, en miso+boter+komkommer vind ik erg lekker op brood 😀

        Like

      2. ik heb laatst ook miso gekocht, maar waarschijnlijk helemaal het verkeerde want ik vond het niet te eten. Het was meer een pakje instant-soep, iets wat ik bij de supermarkt nooit zou kopen. Vaak is het lastig kiezen bij de toko, de etiketten zijn sowieso veelal onleesbaar, en dan al die verschillende zakjes en pakjes waarop miso staat… Daarom vind ik de site van aziatische ingredienten zo leuk, fantastische koopgidsen.

        Like

      3. Ik had dit pakje gekocht. Witte/lichtgele miso vind ik lekkerder dan de rode, die vind ik niet echt lekker namelijk. Dus als je de keuze hebt: kies de lichtste.
        De instant-miso-soep koop ik niet vanwege de toevoegingen, maar als je dus zo’n zak miso koopt kun je zelf ook beter doseren. Als je de smaak niet zo sterk wil hebben doe je er 1 theelepel in, anders 1 eetlepel, etc. Veel handiger en lekkerder! Gister een grote pan soep gemaakt van aspergekookvocht, en daar vanochtend 1 eetlepel miso bijgedaan. Dus geen sterke misosmaak, maar eigenlijk een beetje een versterkte aspergesmaak 🙂

        Like

      4. hee bedankt voor de foto, ik ga morgen op zoek met de foto erbij. Dat bedoel ik nou met een onleesbaar etiket. ja jij kan het lezen….

        gelukkig hebben we een goede toko hier in Wageningen, mag ook wel met al die buitenlandse studenten, ook uit Japan.

        Like

      5. Het kan dat er andere tekst staat op het pakje dat ze in Wageningen hebben (ander merk oid), maar zoek naar een plastic verpakking van ongeveer 10-15 cm hoog, en dan de LICHTSTE kleur die ze hebben.
        Bij deze zitten geen geur/kleur/smaakstoffen oid toegevoegd, maar daar wil je misschien ook even op letten. Als het goed is zit er ook een sticker met Engelse of Nederlandse ingrediënten op de achterkant (heel kleine letters).

        Like

      6. Wat betreft die etiketten zijn ze niet zo heel goed hier bij onze Toko. Inderdaad wil ik ook zonder toevoegingen. Ik ga morgen zeker kijken, bedankt!

        Like

      7. ha wow, online service japanse etiketten lezen. Nieuw bedrijfsconcept is geboren. Mocht ik geen begrijpelijk pakje tegenkomen, dan stuur ik je morgen zeker een foto!

        Like

      8. Akamiso is rode miso, die heeft dus een sterkere smaak dan de witte miso. Begin met heel weinig gebruiken, anders smaakt het ineens niet meer lekker :p en dan steeds een beetje extra toevoegen.

        Like

reageer

