Europese verkiezingen


Er wordt een lokaal debat georganiseerd over de Europese Verkiezingen. Of elke partij een lokale politicus wil afvaardigen. Tja, ik ben fractievoorzitter en ga de uitdaging aan. Niet dat ik er veel vanaf weet, maar dat zal voor de anderen ook wel gelden.

Als voorbereiding lees ik ons programma door en spreek diverse mensen bij de kraam. Zowaar begint het elan te komen. Ik heb eigenlijk best wat te vertellen! Met name over het vrije verkeer van werknemers, wat hier in Wageningen als heel positief wordt gezien door al die studenten en hoogopgeleiden hier. Maar wat bijzonder slecht uitpakt voor werknemers in de bouw, vrachtwagenchauffeurs en al die anderen die weggeconcurreerd worden door oost-Europeanen die voor weinig geld hier aan de slag gaan.

De oplossing: wie in Nederland werkt, doet dat tegen een Nederlands salaris. Wie in Roemenie werkt, doet dat tegen een Roemeens salaris. Daar zitten allerlei haken en ogen aan, maar die hoef ik niet te weten, die werken ze daar in Brussel maar uit samen met alle sociaal-democraten uit alle landen van Europa.

Ik begrijp niet dat niet alle partijen dit principe omarmen.

Lees hier mijn bijdrage bij dit debat.

reageer

