Je kunt een wasmachine ook huren


In de Sp!ts lees ik een interessant artikeltje over het huren van spullen: wasmachines, koelkasten, TV’s, laptops. Bij verschillende bedrijven huur je een wasmachine voor enkele eurootjes per maand, en mocht hij kapot gaan komt de verhuurder hem gratis repareren.

De bedrijven richten zich vooral op studentenhuizen. Immers, juist in zulke huishoudens is dat een uitkomst. Stel, je woont met zijn vieren en schaft samen een koelkast aan. Iedereen betaalt een kwart. Daarna verhuist er een, en die wil zijn kwart terug, en dan komt er een nieuwe student, en die moet zich weer inkopen maar inmiddels is die koelkast al wat ouder. Ik herinner me dit soort discussies nog goed, hoewel wij vroeger de meeste spullen gratis bij elkaar sprokkelden.

Leasen of huren? Ik zelf lease mijn CV-ketel: na 10 jaar mag ik stoppen met betalen. Velen leasen een mobieltje (je betaalt twee jaar, daarna is hij van jou). Ook autos leasen is normaal. Bij leasen betaal je blijkbaar wel zelf je reparatie en onderhoud, bij huren niet.

Ik huur mijn decoder van de TV. Ik denk niet dat ik verder iets huur. Velen huren natuurlijk hun huis. Of huur je ook je meterkast, gasmeter? Zou kunnen, ik weet het eigenlijk niet.

Verder huur ik ook wel eens iets voor een korte tijd: een auto, bakfiets, vlakschuurmachine, steiger. Het voordeel is dat je niet zelf het onderhoud hoeft te doen, het spul is altijd goed, en je hebt geen spullen op te bergen die je maar zelden gebruikt.

Huren is het nieuwe hebben, las ik ergens. Prima ontwikkeling. Want waarom zou je alles zelf willen hebben?

 

reageer

