Met simpel duurzaam leven red je de wereld niet


Mijn vorige blogpost ging over het zelf maken van een ophangrail voor kleding, en ik weet ook wel dat ik daarmee niet de wereld red. Maar geloof me, dat doe je ook niet door de stand-by van de TV uit te zetten. Om de wereld te veranderen moeten we in het westen toch echt iets meer doen.

Ik lees zoveel tips over het besparen van een liter water door met afwaswater de wc door te spoelen, te besparen op electriciteit door opladers uit het stopcontact te halen etc etc. Het is leuk voor je eigen portemonnee, maar voor de wereld is het echt niet genoeg.

Eigenlijk zijn het zelfs gevaarlijke tips. Alsof dat alles is wat je moet doen. Alsof je de wereld kunt redden zonder je luxe westerse leventje op te geven. Dat kan niet. We moeten echt halveren in luxe.

Alle CO2 die je in een jaar minder uitstoot met tips van bovengenoemd niveau, doe je teniet door een weekendje weg met de auto. De paar liter water die je bespaart door moeilijk te doen met een teiltje afwaswater valt in het niet bij de 6800 liter die nodig is om een spijkerbroek te maken. Iemand die een keer vliegt naar de VS stoot evenveel CO2 uit als mijn gezin in een jaar met ons gasverbruik. Iemand die vliegt naar Spanje stoot evenveel CO2 uit als mijn gezin in een jaar met ons electriciteitverbruik.

Willen we echt binnen de 2 graden opwarming van de aarde blijven en willen we echt minder CO2 uitstoten, dan moet hier het roer drastisch om. Dan moet de politiek nu echt maatregelen nemen,  moet onze energiebehoefte echt omlaag, moet al het transport, de industrie en landbouw op de kop.

Intussen blijf ik simpel en duurzaam leven en maak ik een ophangrail van een oude bezemsteel omdat ik die oude kast niet wil weggooien. Niet om de wereld te redden, maar omdat ik simpel en duurzaam wil leven, in balans met mijn omgeving.

 

reageer

