Heet water bewaren in een thermosfles


Ik lees dat het voordelig is om heet water te bewaren in een thermosfles. Dat past wel bij mijn levensstijl, dus dit ga ik proberen.

Ik heb een electrische waterkoker. Meestal kook ik meer water dan ik nodig heb, want het warmteelement onderin moet onder water staan. Het teveel aan water ga ik voortaan warmhouden in een thermosfles. Ik heb nog een mooie grote roestvrijstalen fles van de Hema die goed uit de bus komt bij een thermosflessenvergelijking.

Helaas is het water koud als ik 2 uur later koffie wil zetten (filter op een kopje, opschenken). Dat komt volgens mij omdat mijn fles te groot is voor de hoeveelheid water die ik erin warm probeer te houden. De Hema verkoopt voor 14,75 euro een fles van 0,3 liter en voor 15 euro een fles van 0,5 liter. Ik koop die van 0,5 liter, maar twijfel nog wel, want meestal gaat het om een kopje water en dat zou beter warm moeten blijven in de kleine fles. Soort valse Hollandse zuinigheid: voor een kwartje meer krijg je veel meer inhoud.

Ik kook water, zet een kopje thee, giet wat over is in de fles, en 2 uur later zet ik daarmee koffie. Ja, gloeiend heet, het werkt!

Nu uitrekenen of ik ooit de investering eruit krijg: de thermosfles kost 15 euro. Water koken in waterkoker kost: 3 minuten 2200 kW = 0,11 kWh = 3 cent. Dus ik moet 500 keer de thermosfles gebruiken om de investering eruit te krijgen. Als ik hem twee keer per dag gebruik, is dat al over 8 maanden gepiept, daarna is de winst 22,50 euro per jaar.  Nu volhouden!

Koop een thermosfles van 0,5 liter

12 gedachten over “Heet water bewaren in een thermosfles

  1. Het zegt echt niet dat het in de kringloopwinkel terecht is gekomen, verhuizing, mensen gaan samenwonen of ruimen een huis van bv ouders uit.
    Drukknop sluit minder goed af is mijn ervaring. simpele draaiknop is betre.

    Like

    1. sommige dingen koop ik heel gemakkelijk tweedehands, en andere dingen nooit. Zoals ondergoed, beddegoed, en blijkbaar horen thermoskannen daar dus ook bij. als ik in de winkel zo’n fles opendraai en hij ruikt wat muffig, dan beginnen bij mij de haartjes overeind te komen. Niet wetend wat de vorige eigenaar erin had bewaard, hoelang, waarom de fles bij de kringloop is terechtgekomen. Kopjes, pannen, glazen koop ik weer wel tweedehands, en daar geldt eigenlijk hetzelfde voor. Vreemd eigenlijk, maar nou ja, voorlopig werkt mijn fles.

      Like

  2. spullen worden niet altijd weggedaan omdat ze niet goed werken, maar soms ook omdat ze overbodig worden of omdat mensen ze niet meer mooi vinden ,ik heb al verschillende spullen gekocht bij de kringloop die er niet meer zo mooi uitzien maar nog prima werken

    Like

    1. Je hebt helemaal gelijk, misschien vond iemand de fles niet meer kleuren bij de nieuwe keukenkastjes, of stond hij al jaren ongebruikt in de kelder. Ik koop ook heel veel tweedehands, en gek genoeg thermosflessen niet. Dan kijk ik erin, ruik eraan, en twijfel over wat er in heeft gezeten. Maar goed, ieder zijn ding.

      Like

  3. Heb pasgeleden een oude, maar ongebruikte gekocht bij de kringloop voor nog geen 2 euro. Ik zet in een keer een flinke ketel water en heb de hele dag heet water. Gewoon even langs bij de kringloop en checken of er geen koffie in gezeten heeft. Die dingen met van die indrukdoppen gaan niet zo lang mee, wij hebben er drie versleten in de zes jaar dat we elke dag een thermosfles meenamen voor onderweg naar werk. Zelfs m’n handige manlief kon er niets meer mee. Echt zonde.

    Like

    1. Wow, dan krijg ik mijn investering er dus nooit uit, want inderdaad is het een indrukknop. Ik was afgegaan op de positieve beoordeling bij de Fietsersbond, maar wellicht hebben die de knop niet 200 keer ingedrukt om te testen.

      Like

reageer

