heb meer geld

De zorgverzekering in een keer betalen, voordelig of niet?


Ik betaal voor mij en Zoons2 en 3 de zorgverzekering voor het hele jaar in een keer. Dat heb ik net vanmiddag gedaan, een aderlating van mijn spaarrekening. Hier de berekening van voor- en nadelen.

De voordelen zijn financieel:
1. Mijn zorgverzekeraar Interpolis geeft 3% korting als ik in een keer betaal voor 1 januari.
2. Maandelijks zet ik het maandbedrag op een spaarrekening. Dat staat er dus gemiddeld 6 maanden op. Helaas is de rente teleurstellend laag, nu 1,6%, meen ik. Over het hele jaar genomen krijg ik dus 0,8 % rente over het gespaarde jaarbedrag.
3. De belasting berekent je vermogen naar het bedrag dat op 1 januari op je spaarrekening staat. Als ik betaal voor 1 januari, scheelt dat over het jaarbedrag 1,3% belasting. Maar als je niet spaart maar elke maand je maandbedrag betaalt, betaal je daar ook geen belasting over. Toch reken ik het mee, want het is gunstig om op deze manier mijn spaargeld op 1 januari zo laag mogelijk te hebben door alle rekeningen betaald te hebben, en dan in het lopende jaar weer op te bouwen.
Financieel voordeel is dus 5,9% over het jaarbedrag. Op 3000 euro is dat een voordeel van €177,00.

Een nadeel is dat het de eerste keer wel een heel groot bedrag was om in een keer op te hoesten, want toen had ik die buffer nog niet. Maar sindsdien loopt het, en zet ik maandelijks hetzelfde bedrag opzij als bij maandbetaling, alleen wel op mijn eigen rekening. Ik krijg nu de rente zelf en niet de verzekeraar. Het tweede nadeel is dat ik de discipline moet opbrengen om de spaarrekening elke maand aan te vullen, ook in dure tijden. Uit die pot betaal ik ook zorggerelateerde rekeningen die de verzekering niet vergoedt. In net begin van het jaar staat er nog niet veel op (alleen de rente), maar later in het jaar voelt het als een veilige buffer.

Betaal jij de rekening in een keer?

4 gedachten over “De zorgverzekering in een keer betalen, voordelig of niet?

  1. Ik heb er zelf voor gekozen om maandelijks te betalen puur omdat ik dan niet voor mijn gevoel in een keer zo’n hap met geld kwijt ben. Ik verspreid het liever. Kan mij wel voorstellen dat het fijn is om er in een keer vanaf te zijn. Mocht je ooit nog eens hulp of advies nodig hebben omtrent verzekeringen kan ik je http://www.finion.nl aanraden! Onwijs behulpzaam en luisteren echt naar je wensen en eisen wat betreft verzekeringen.

    Like

  2. Ik ga het niet in 1x betalen, omdat ik niet weet wat de zorgverzekeraar gaat doen in het komende jaar (misschien gaat-ie wel failliet, onwaarschijnlijk maar toch). En ik ben net overgestapt naar een nieuwe verzekeraar, dus dat wil ik eerst een jaartje proberen.

    Like

  3. Heb van mijn ouders een bedrag gekregen waarmee ik het toch in een keer kan betalen, das wel lekker. 1440 euro is het hier. Het is gewoon lekker om er vanaf te wezen.

    Like

reageer

