Kerstboom van koper


Dit is mijn kerstboom. Geen groen wel ballen. Tussen kunst en kitsch, maar dichter bij kitsch dan kunst.
Ik denk dat ik een van de eerste Nederlanders was met een kunstboom. Mijn eerste kunstboom heb ik 22 jaar geleden gekocht in Colombia. Die was duidelijk van plastic. Na een tiental jaren vielen de naalden af: ik denk dat ik ook een van de enige Nederlanders ben bij wie de naalden van een kunstboom zijn afgevallen. Het plastic werd blijkbaar oud. Tropenjaren van een kerstboom.

Het jaar erop was ik in de zomer in Nederland, en heb toen erg veel moeite gehad om een nieuwe kerstboom te vinden. Ik had er twee nodig, ook een voor de Nederlandse school in Zuid Angola. Met lampjes en ballen. Die bomen, ballen en lampjes heb ik gekocht in Dorp, waar de lokale fietsenwinkel alles wat ik nodig had op zijn voorraadzolder had liggen. Met die boom, lampjes en onbreekbare ballen heb ik gedaan tot dit jaar. Alleen de ballen, overduidelijk plastic, met naad en dof, heb ik een keer vervangen.
En toen zag ik deze koperen boom staan in een bloemenwinkel. Hij hing vol met prachtige ballen van een tientje per stuk. Ik was meteen verliefd. Het zal best etalagemateriaal zijn, maar ik heb de boom gekocht. Ik kon hem de volgende dag ophalen. De verkoopster zag er tegenop want ze moet al die ballen weghalen, de boom uit de etalage halen etc. Ik denk dat daarbij wel een aantal ballen gesneuveld zijn.

Waarom moet een kerstboom lijken op een sparreboom? Ik heb ook een hekel aan vegetarisch lekkers in de vorm van vlees, en dus nooit beter wordt dan nepvlees. En ik vind het jammer dat in mijn gaskachel namaakhouten stammetjes liggen. Dus weg plastic Canadese fijnspar!
Het gaat om de versiering. Eigenlijk hangt er niet eens zoveel in: een snoer lampjes, 20 ballen en wat klein spul. Niets bijonders. Maar omdat er geen groen tussenzit, lijkt het een overdaad aan schittering en kitsch. Op de foto lijkt hij een beetje scheef. In het echt is dat ook zo. Waarschijnlijk zit een haakje niet helemaal goed. Of is het toch kwaliteit etalagemateriaal.

20131222-210908.jpg

reageer

