Extra geld verdienen (6): kamer verhuren


Een simpele manier om wat geld te sprokkelen is het verhuren van een kamer. Simpel als je, zoals ik, een eigen huis en een slaapkamer over hebt en in een studentenstad woont. Ik heb op zolder twee kamers verhuurd. In de ene heb ik een keukenblok gemaakt. Op zolder wonen nu twee studenten. De badkamer en wc delen we met zijn allen.

Nee, dat vind ik niet vervelend: de privacy van een eigen badkamer doet me niets. Mijn zoons maken er een grotere troep van dan de studenten. Als ik soms op mijn beurt moet wachten om te douchen, den ik: om aan geld te komen kan ik mijn vrije tijd opofferen (post rondbrengen) of mijn privacy opofferen (een kamer verhuren).

Moeder heeft ook een student in huis (eigenlijk in een tuinhuis) en dat vind ik een fijn idee. Zo weet ik zeker dat er een beetje op haar gelet wordt. Moeder is 84.

Een kamer verhuren levert op jaarbasis behoorlijk wat sprokkelgeld op. Tot een bepaald bedrag (een kamer) is dat onbelast. Als je zoals ik meer binnenkrijgt met twee kamers, wordt dat gedeelte van je huis gerekend als je tweede huis en wordt dat belast in box 3. Dus ik heb eigenlijk twee huizen: een zolderappartement en een rijtjeshuis. Dat heb ik dan toch maar mooi bij elkaar gesprokkeld.

Een studente is frans. Enkele keren per week bakt ze allerlei geweldigs in mijn keuken. Nederlandse studenten hebben dat nog nooit gevraagd. Verder komen we elkaar tegen in het trappenhuis en wisselen niet meer uit dan de praktische zaken of ik vraag hoe een examen ging e.d. Een keer per maand maken ze het hele trappenhuis van voordeur tot zolder, de badkamer en de wc beneden schoon. De andere drie weken per maand doe ik dat.

Ik kan het iedereen aanraden. Ik was in mum van tijd gewend aan de mindere privacy. Sindsdien is het alleen maar gezellig.

10 gedachten over “Extra geld verdienen (6): kamer verhuren

  1. Hai, ik denk er sinds kort over na of een kamer verhuren aan een student, iets voor mij zou zijn. De badkamer delen, lijkt mij niet zo’n probleem. Wat ik moeilijker vind is het gevoel dat ze in de rest van mijn huis kunnen komen als ik bijvoorbeeld naar mijn werk ben. Maar een slot op mijn huiskamerdeur plaatsen vind ik ook weer zo’n ding. Een teken van wantrouwen nog voordat je elkaar kent. Hoe heb jij dat gedaan? Hoor het graag. Grtjs, Astrid

    Liked by 1 persoon

    1. Tja, wij delen inderdaad de badkamer en niemand heeft sloten op de deur. Als een nieuwe dat een probleem vindt, leg ik uit dat ik ook geen slot op mijn zitkamer beneden heb. Vertrouwen dus, ik kom niet bij hen naar binnen, en zij niet bij mij. Maar ik neem wel altijd dingen als sleutels en geld en ipad mee naar mijn slaapkamer. Want inderdaad, als ik boven in bed lig, en huisgenoot neem beneden afscheid vam bezoek of zo en ik hoor beneden gerommel, dan ben ik klaarwakker.

      Like

      1. Hai,
        Ja, duidelijk. Dank je wel voor je toelichting.
        Ik heb na mijn scheiding gedurende 4 mnd op een zolderkamer gewoond bij een hospita. Ik ben nooit ongevraagd bij haar in de woonkamer geweest, zij wel ongevraagd bij mij op de kamer. Dat vond ik toen heel onprettig. Toch lijkt het me leuk en nuttig om de ruimte die ik over heb met iemand anders te delen. Ik denk er nog eens rustig over na. Misschien eerst eens beginnen met vrienden op de fiets, dat lijkt me ook leuk.
        Bedankt, groetjes, Astrid

        Liked by 1 persoon

      2. Succes. Ik vind dat de eigenaressen van het huis nooit ongevraagd de kamer die verhuurd is binnen mag gaan. Tenzij in een noodgeval. Bijvoorbeeld als huurder niet thuis, het raam open heeft laten staan en het begint toch ineens te regenen en stormen. Maar verder nooit.

        Like

    2. O ja, aanvulling: het huis is nooit onbewoond. Als ik een week weg ben, is er toch iemand in huis. Dat scheelt denk ik wel tegen inbrekers. Ik hoef ook nooit iets te regelen om de post weg te halen, lichten aan en uit te doen, voor poezen te zorgen, planten water te geven ed. Het huis is altijd bewoond, er is bijna altijd wel iemand wakker, etc.

      Like

  2. Heel lang geleden ben ik zelf op kamers gegaan bij 74-jarige hospita, en tot mijn verrassing was zij actiever met uitgaan -ook ’s nachts- dan dat ik zelf was. Veel mensen over haar vloer; ze was echt een voorbeeld voor mij hoe je zelf het leven zonniger kunt maken 🙂

    Like

reageer

