DIY

Middagje kleren vermaken


Wat een grijze nattige zondag. Ik trek de stekker van mijn laptop uit het stopcontact. Vandaag geen e-mailtjes, twitter, facebook, wordpress, maar een echte ouderwetse zondag, waarvan er vroeger zoveel waren: beetje prutsen in huis. Ik zet de naaimachine op mijn bureau.
Boven in mijn slaapkamer trek ik vier kledingstukken uit de kast die ik in geen eeuwigheid heb gedragen: een rokje, twee truien en een gebreid jasje. Daar ga ik vandaag wat mee doen.

De eerste trui is ijzig lichtblauw, een kleur die mij doet verdwijnen. Het materiaal blijkt katoen met ramie te zijn. Wow, nooit geweten, dat klinkt best wel bewust. Ik besluit er een rokje van te maken. Ik knip de mouwen eraf, en vervolgens de bovenkant eraf net onder de V- hals, halverwege de raglanmouw. Ik knip de zijkanten een beetje schuin. Van de mouwen maak ik twee steekzakken. Nu heb ik niets meer over voor een tailleband, dus die maak ik van zwart breed elastiek. Dat valt niets tegen!

De tweede trui is een Boliviaanse trui van prachtige alpacawol. Lang, wijd, vormloos, bovendien in groengrijze modderkleuren: geen wonder dat ik die nooit aandoe. Het lijkt me veel beter om daar een modern lang vest zonder sluiting van te maken. Ik knip de trui middendoor, knip er een V- hals in en werk alle randen af met breed biaisband. Wow, dat is best een mooi vest geworden.

Het rokje heb ik eens zelf gemaakt van een te strakke trui. Het rokje is ook te strak, mijn billen tekenen erin, en nee dat vind ik niet seksie. Ik knip de zijnaden eraf en zet er banen tussen van wolvilt. Helaas zijn die banen niet breed genoeg, het model is er niet veel beter op geworden. Mislukt project. Ik leg het rokje in de mand met restanten.

Het jasje heb ik gebreid van dikke oudroze wol. Het is gevoerd met donkerroze dunne wol. Samen is dat veel te warm. Ik wil de voering eruit halen en zo nodig vervangen door een katoenen voeringstofje. Helaas is de dag alweer om.

Heerlijke dag!

20131209-221319.jpg

4 gedachten over “Middagje kleren vermaken

reageer

