Extra geld verdienen (5): bijbaan


Het woord bijbaan suggereert een hoofdbaan. Hmm, helaas ontbreekt die bij mij, maar een bijbaan heb ik wel: elke vrijdagmiddag heb ik mijn eigen vaste shift van 4 uur. Niet veel, maar zo blijf ik bovenaan de lijst voor invalklussen en het is leuk werk. Over het hele jaar genomen sprokkelt die middag per week een aardig bedragje bij elkaar.

Wie weet neemt mijn aantal shifts in de toekomst wel weer toe als een van mijn collegas die de 9 andere shifts invullen minder gaat werken. Tot 1 juli werkte ik drie vaste middagen per week en het was een behoorlijke financiele aderlating toen dat ophield. Het hield op omdat ik tot die tijd werkte via een uitzendbureau, en dat mag maar een beperkte tijd. Daarna moet het bedrijf je in vaste dienst nemen. In theorie een aardig systeem om te voorkomen dat flexwerkers eeuwig moeten flexen zonder enige zekerheid, maar helaas pindakaas. In de praktijk zet geen enkel bedrijf in deze tijd het flexcontract om in een vast contract, maar houdt het gewoon op. Drie maanden lang mag je dan niet bij dat bedrijf werken, en daarna begin je weer opnieuw onderaan de flex-ladder. Vanuit het bedrijf logisch geredeneerd, maar niet vanuit de economie als systeem: flexwerkers zijn zo onzeker over hun toekomst dat ze angstig niets uitgeven, geen lening kunnen afsluiten, geen hypotheek etc. Dus dit is een van die doorgeschoten flexwetten waar de PvdA wat aan wil doen.

Deze bijbaan houdt me sportief: het bedrijf is 21 km van me vandaan, en als het even kan ga ik heen en weer op de fiets. Ik kijk nu naar buiten: vandaag ga ik met de bus.

Een gedachte over “Extra geld verdienen (5): bijbaan

reageer

