denk mee

Ecologisch verantwoord breigaren bij Zeeman


Ik lig in bed een beetje bij te komen van een lange dag en ik besluit een stukje te haken aan mijn nieuwste knutselwerkje: een tas van superdik acrylgaren dat ik gisteren bij Zeeman heb gekocht. En wat zie ik: op het etiket staat dat dit garen Oekotex Standard 100 is: een keurmerk voor verantwoord ecologisch garen. Wow, en dat bij Zeeman voor 1,79 euro per bol.

Maatschappelijk bewust ondernemen raakt steeds verder verspreid, een goede zaak vind ik dat. Zo kreeg mijn favoriete supermarkt Hoogvliet kort geleden een prijs omdat ze van alle supermarkten hier in Wageningen de meeste biologische producten hebben. Ik herinner me nog goed dat ze daar schoorvoetend mee begonnen, als een van de laatste hier. Sneu voor de biologische speciaalzaken, maar uiteindelijk gaat de gemiddelde klant voor gemak en op deze manier neemt het aandeel bewuste productie alleen maar toe.

Voor ecologisch gecertificeerd breigaren hoef ik dus internet niet meer op. Ik vraag me af waarom Zeeman dit doet. Ik vermoed dat hun klanten niet erg letten op dit keurmerk, en dat de mensen die daarop wel letten niet bij Zeeman komen. Toch nemen ze hun verantwoordelijkheid.

Wel jammer dat het garen 100% acryl is. Morgen eens kijken of al hun garens gecertificeerd zijn.

5 gedachten over “Ecologisch verantwoord breigaren bij Zeeman

  1. O, ik was dus die ‘anoniem’ van net.. blijkbaar iets niet goed gegaan met inloggen. Ik was heel enthousiast toen ik de titel van je blog zag, en het is precies waar Zeeman op hoopt natuurlijk. Klanten worden kritischer t.a.v. grote bedrijven en hun producten, dus het is een ‘moetje’ om ellende voor te zijn. Een öko-tex-keurmerk is relatief makkelijk te krijgen en zoals blijkt heeft die nogal een duurzaam imago, terwijl het daar niets mee van doen heeft.

    Nu klink ik wel als een hele erge zuurpruim hè 😉 toch waardeer ik het wel als juist die grote bedrijven, waar iedereen zonder na te denken koopt, hun producten op de een of andere manier meer verantwoord maakt. Je moet ergens beginnen

    Like

    1. Bedankt voor je uitgebreide toelichting, ook die van net. Helemaal geen zuurpruim.
      Ik denk alleen niet dat mensen die op zoek zijn naar verantwword geproduceerd breigaren naar Zeeman zullen gaan. Maar inderdaad, toch een goed begin.

      Like

  2. Heel aardig van de Zeeman, maar om Oekotex nou meteen ecologisch verantwoord te noemen… het geeft alleen maar aan dat het eindproduct aan bepaalde ‘giftigheidscriteria’ voldoet. Handig als je bijvoorbeeld iets voor een baby haakt/breit die nog wel eens lekker wil sabbelen.

    Als het acryl is, heb je te maken met een aardolieproduct en dat is in mijn ogen niet direct ecologisch verantwoord. Ook als je katoen met dit keurmerk tegenkomt: het zegt alleen maar iets over de aanwezige gifstoffen. Intussen kan de katoen veel bespoten zijn (wat standaard is bij gangbare katoen, evenveel gif in gewicht als de opbrengst).

    Like

    1. Ja je hebt helemaal gelijk. Ecologisch verantwoorde acryl klinkt tegenstrijdig. Er zijn zoveel keurmerken, wat is echt iets waardevols, en wat is eigenlijk een slap aftreksel van wat het zou moeten zijn? Toch is dit een begin op onverwachte plaats.

      Like

reageer

