Koop geen kleren meer bij Coolcat, Wibra en Prenatal


kledingfabriekCoolcat, Wibra en Prenatal willen geen akkoord ondertekenen dat ze geen kleding meer zullen betrekken van bedrijven die geen eerlijke salarissen betalen. Minister Ploumen haalt in het AD fel uit naar deze drie bedrijven, en terecht. Andere goedkope kledingwinkels zoals Hema, HenM en VenD doen immers wel hun best, dus het kan wel. En het moet.

Toen de kledingfabriek in Bangladesh instortte was ik een van de eersten die op 26 april superkritisch schreef in dit blog dat wij hier schuldig zijn aan die ramp. Omdat wij hier niet meer dan 2 euro voor een T-shirt willen betalen.  Omdat de eigenaar van die fabriek steeds goedkoper moet produceren, en ook maar een mens is die probeert te overleven.

2, 5 of 8 Euro voor een T-shirt is absurd goedkoop.  Ik schreef op 26 april:

Katoen wordt verbouwd, geoogst, gewassen en getransporteerd naar een fabriek, gesponnen tot garen, gebreid tot tricot, geverfd in de nieuwste modekleur, getransporteerd naar Bangladesh, daar geknipt en genaaid tot T-shirts, getransporteerd naar Europa, in Nederland in een winkel gehangen en tenslotte verkocht voor 2 euro. Hoeveel verdient de boer, de naaister?

Op de markt kost T-shirtstof 9 of 10 euro per meter. Uit 1,20 meter haal je 2 T-shirts. Dan heb je nog garen nodig van 3,40 euro per klosje en een meter bandje voor de halsboord – 1 euro. Dus je zelfgemaakte T-shirt kost je zo’n 7,50 euro. En dan moet je nog ruim een uur knippen en naaien – vooral de halsboord is lastig.

Dus ik koop geen kleding meer bij Prenatal (daar ben ik sowieso 20 jaar niet meer geweest), Coolcat (nooit van gehoord) en Wibra. Bij de Wibra loop ik nog wel eens naar binnen, maar ik heb er nog nooit kleding gekocht. Dat gaat dus ook nooit gebeuren. En jullie?

2 gedachten over “Koop geen kleren meer bij Coolcat, Wibra en Prenatal

  1. Alhoewel ik niet heel erg geloof dat het in andere winkels beter is, kan ik wel zeggen dat ik toch al niet bij deze winkels kwam.. De kringloop voldoet in de meeste gevallen prima aan mijn behoefte er mevrouwerig uit te zien in combinatie met mijn niet bestaande inkomen. Julia

    Like

reageer

