Vroeger zag je veel meer sterren dan nu


De website http://www.atlasleefomgeving.nl is vernieuwd, lees ik in het VNG-blad dat ik als raadslid krijg toegestuurd.

Ik ben gek op landkaarten en atlassen dus ik kijk wat rond op de website. Kaarten die laten zien waar het snachts nog donker is (daar komt Wageningen niet zo goed van af, maar het is hier wel donkerder dan in de Randstad), hoeveel sterren je snachts kan zien (dat moet iets met de vorige kaart te maken hebben). Ha ik zie de dichtstbijzijnde plek die echt donker is snachts: dat is 5 minuten fietsen van me vandaan.

Het meest indrukwekkende van Afrika is niet de natuur, want die heb je al op TV gezien, maar de sterrenhemel met de melkweg. Daar steekt onze sterrenhemel bleekjes bij af, als het verkeerd gewassen bloesje van een wasmiddelreclame.

In de winter kan je in Nederland de meeste sterren zien, althans bij een heldere hemel en zonder maan. In de winter is de lucht namelijk goed helder en goed donker. Maar zo schitterend als in Afrika wordt het nooit, helaas.

Er zijn nog veel maar kaarten op deze website, zoals over waar je asbest, gevaarlijke kruispunten en rijksmonumenten kunt vinden. Ook nuttig, maar daar heb ik nou even geen tijd voor. Dus als je van landkaarten houdt: http://www.atlasleefomgeving.nl en lekker inzoomen op je eigen adres.

2 gedachten over “Vroeger zag je veel meer sterren dan nu

  1. Ik heb mijn omgeving bekeken op die kaart. Heel boeiend.
    Toen ik hier kwam wonen, was het ’s nachts echt donker. Nu is het veel lichter. Als ik de kaart zo bekijk, dan is het aantal sterren dat je kunt zien, ongeveer de helft van wat het geweest moet zijn. Dat komt overeen met mijn indruk. Ik ervaar dit als een verlies.

    Like

reageer

