Superfoods


Ik heb superfoods gekocht! Chia-zaad, bijenpollen en moerbeien. Heb ik me nou laten beetnemen, of is superfood echt zo gezond?

In een van de leuke winkels hier in Wageningen koop ik altijd thee, muesli, noten en pindakaas. En daartussen staan zakjes superfood naar me te lonken. Vreselijk duur, maar dat is goed kattevoer ook. En de marketing werkt, op een dag in een koopzieke bui koop ik chiazaad, bijenpollen en gedroogde moerbeien. Ik krijg er een heel document bij met alle superfoods en hun specifieke werking. Wat heb ik nou gekocht?

Bijenpollen is stuifmeel dat bijen verzamelen. Het zijn kleine zachte korreltjes die yoghurt geel kleuren en zoet maken. Het bevat alle 22 essentiele aminozuren, bestaan voor 35% uit proteinenΒ  en nog meer goeds.

Chiazaad was voor mij geheel onbekend. Het is zaad van een Salvia en de Azteken en Mayas aten het voor een oorlog of lange reis. Het geeft uithoudingsvermogen en energie. Het zit vol omega-3-vetzuren en nog veel meer goeds. Het smaakt nergens naar en ik meng het met muesli door yoghurt.

Gedroogde moerbeien zijn ook lekker zoet en meng ik ook door muesli. Ze zijn goed voor nieren, lever en algehele reiniging van binnen en zitten vol vitamines, ijzer en nog zo wat.

O wat zal ik gezond en sterk worden. Ik houd jullie op de hoogte of ik net als andere winters eigenlijk altijd verkouden ben en half functioneer of dat dit dit jaar beter gaat.

 

 

Sindsdien doe ik van elk van de zakjes een eetlepel door de muesli. I

 

 

12 gedachten over “Superfoods

  1. Zo lang je er geen halfje wit met hagelslag achteraan eet, is het best okee toch of niet? πŸ˜€

    Vind dat soort claims altijd een beetje vaag. Echte zuurkool en een haring met uitjes, das toch ook supergezond. Maar een stuk lastiger vermarketing-baar…

    Like

  2. Geen idee of die superfoods echt zo gezond zijn, maar als het lekker is lijkt het me geen probleem πŸ˜›
    Gojibessen vind ik zelf heel lekker (om uit het potje te snoepen), matcha ook (alleen de matcha die ze verkopen als superfood is geen pure matcha, maar bijgemengd met iets, ben alweer vergeten met wat – daarom is die ook zoveel goedkoper dan gewone pure matcha…).
    De dingen die jij noemt, heb ik nog nooit gegeten.

    Like

    1. Matcha? googelen levert op :gemalen groene thee.slechts 13,95 euro voor 100 gram, zie ik nog ergens. Hmm, klinkt niet echt aantrekkelijk. Waar koop je dat, wat doe je ermee en is dat lekker en gezond?

      Like

      1. Ik had twee dagen geleden een reactie getypt met een aantal links erin… Is die doorgekomen? Zo niet, bij deze een reactie ZONDER links πŸ˜‰

        Matcha 13,95 voor 100 gram is goedkoop. Op de Simonlevelt site kost 30 gram 34,95 euro. Dat is de pure matcha dus, en die is best wel bitter. Dit is ook de thee die bij Japanse theeceremonies wordt gebruikt. Op Youtube kun je wel filmpjes daarover vinden πŸ™‚ Omdat het dus zo prijzig is, koop ik het amper, maar ik vind het persoonlijk wel erg lekker!
        Omdat matcha zo bitter is normaal, worden er eigenlijk altijd wel zoete snoepjes bij gegeten.
        Ze hebben in Japan ook matcha-chocola (witte chocola met matcha-smaak en -kleur), matcha-ijs, matcha-alles. Ik heb ook wel eens melk met matcha-poeder gedronken, dat is erg lekker en helemaal niet bitter.
        Of het gezond is weet ik niet, maar volgens de Wikipedia-pagina wel:
        “Matcha can now be found in numerous health food products ranging from cereal to energy bars. In 2003, researchers from the University of Colorado found that the concentration of the antioxidant EGCG available from drinking matcha is at least three times greater than the amount of EGCG available from other commercially available green teas.[14] Matcha is also said to boost metabolism[citation needed] and help reduce cholesterol levels when it is drunk regularly.[citation needed] The aforementioned health benefits of matcha green tea can largely be attributed to the fact that the whole tea leaf is ingested, as opposed to just the steeped water in the case of ‘bagged’ green teas. This means that it delivers a much higher potency of catechins, chlorophyll, and antioxidants.[15] By weight, matcha contains several dozen times more antioxidants (> 1000 mmol/100g) than blueberries (~9mmol/100g), wolfberries, pomegranates, orange juice, spinach (~1mmol/100g) or dark chocolate (~11mmol/100g).[16]

        There evidence from clinical studies that suggests that theanine, when consumed by drinking Japanese green teas,[17] may help to reduce or moderate mental stress responses.[18]”

        Like

      2. Ik denk dat je het een keertje moet proberen bij iemand anders voordat je het zelf gaat kopen πŸ™‚ Of in een cafe?
        Bij Bagels&Beans hebben ze de “Matcha Latte” (dus melk met matcha) voor 2,95 euro.
        Simon Levelt heeft ook cafes, misschien kun je daar de matcha ook wel uitproberen?

        Like

reageer

