Dit huis is weer ietsje meer van mij en minder van de bank


2004-01Enkele jaren geleden ben ik begonnen mijn aflossingsvrije hypotheek af te lossen. Vandaag heb ik weer 2000 euro afgelost. Met elke aflossing wordt mijn huis ietsje meer van mij en ietsje minder van de bank. Elke aflossing maakt dat ik met minder vrees de discussie over onder-water-staande huizen, dalende huizenprijzen, hypotheekrenteaftrek en woekerpolissen volg. Met elke aflossing voel ik me iets onafhankelijker en vrijer worden. Met elke aflossing word ik ietsje rijker.

Ik had destijds in 2008 helemaal zelf bedacht en uitgerekend dat aflossen een goed idee zou zijn voor mij. Even later kwam ik er achter dat het een trend aan het worden was, zeker in blogland. Woensdag heb ik bij de Emmaus tweedehands voor 50 cent het boekje gekocht van Gerhard Hormann: ‘Hypotheekvrij! Je huis aflossen in 10 simpele stappen’. Verschillende bloggers hadden gezegd dat dit boekje hen de ogen had geopend. Dat had het jaren geleden voor mij ook kunnen zijn, maar inmiddels staat er niet veel nieuws meer in. Ik kan het volgende week wel weer terugbrengen naar de Emmaus πŸ™‚

De aflossingsvrije hypotheek uit eigen beweging aflossen is volgens mij voor iedereen een goed idee.

De stappen die Hormann beschrijft zijn misschien wel simpel, uiteindelijk moet je ze wel echt zetten en volhouden. De stappen komen neer op: blijf rekenen, stop met shoppen, leef zuinig en duurzaam, laat je inspireren, houd rekening met tegenslagen, trek je eigen plan, doe alles anders dan je buren en geniet.

Precies, zo is het maar net. Simpel toch?

11 gedachten over “Dit huis is weer ietsje meer van mij en minder van de bank

  1. Wij zijn tevergeefs al maanden aan het zoeken naar een goedkope hypotheeklening. Banken vergelijken, formulieren invullen … niet eenvoudig voor een jong gezin heden ten dage. Onlangs bij een kredietmakelaar geweest die ons toch opnieuw het nodige zelfvertrouwen gaf … hoop doet leven

    Like

  2. Ik doe hetzelfde sinds vorig jaar. Ik vraag me bij iedere aankoop af: heb ik het nodig? En het antwoord is 9 van de 10 keer (zo niet vaker) nee. Als ik echt iets nodig heb, kijk ik of ik het gratis kan krijgen; het is verbazingwekkend hoeveel spullen gratis worden aangeboden op internet. Zo waren de banken na ruim 10 jaar aan vervanging toe (4 katten, 2 kinderen en zelf ook niet altijd even voorzichtig). Een bankje (in perfecte staat) kon ik gratis ophalen, een ander bankje voor 10 euro. Zo zijn er nog meer voorbeelden. Alles wat ik heb bespaard, maar ook extra inkomsten of meevallers gaan naar de aflossing van de hypotheek. Zo heb ik in een jaar tijd al 13.000 euro extra kunnen aflossen en dat geeft een goed gevoel. Succes hiermee en trek inderdaad je eigen plan!

    Like

  3. het is inderdaad gewoon zo’n boek dat je weer even op het goede spoor kan zetten, weinig nieuws maar wel leuk πŸ™‚ wat goed dat je toen al bent begonnen!

    Like

reageer

