Bramen plukken is verboden


bramen

Augustus: tijd voor bramen en vlier.

In augsutus zijn de bramen en de vlierbessen rijp. tijd voor eindeloze middagen bramen en vlierbessen plukken, jam maken, bramentijd, bramenijs, vlierbessensap, vlierbessensaus. Heerlijk!

Bramen plukken in de natuur is verboden!

Maar wist je dat bramen en vlierbessen plukken in het wild verboden is? Het is stroperij. Het is verboden om vruchten te plukken en om afgevallen vruchten mee te nemen. Die wet is mijns inziens doorgeschoten Groen, Dit soort Groen maakt dat mensen steeds verder van hun eigen omgeving en eigen natuur komen te staan.

Gebruik wat de natuur biedt

Ik vind dat bramen geplukt mogen worden. Ik vind dat ganzeieren geraapt mogen worden, in plaats van elk jaar tienduizenden ganzen te vergassen. Ik heb er ook geen problemen mee dat mensen zwammen van bomen snijden. Ik pleit dat iedereen geniet van wat de natuur geeft, daardoor krijg je er alleen maar meer respect voor. Pluk die bloemen, vlierbessen, bramen, paddestoelen, appels, peren, rozebottels, meidoornbessen, sleedoorn, vuurdoorn. Geniet ervan, geniet van de opbrengst, maar ook van de omgeving, van de geluiden, de geuren. Plukken in het wild is een heel andere ervaring dan plukken in een pluktuin. Zo krijg je respect voor de natuur, en vind je het jammer als een fijne plek verdwijnt voor een woonwijkje.

 

Meer tips in mijn boek Sprokkelen

21 gedachten over “Bramen plukken is verboden

    1. Zit het probleem wellicht in de definitie van ‘particulier terrein’. De oma die de boete kreeg plukte bramen ‘op een oud industrieterrein’. De meeste terreinen zijn wel van iemand, al was het maar Natuurmonumenten. Staatsbosbeheer is van ons allemaal, dunkt me, maar de meeste gronden in Nederland zijn wel van iemand.

      Like

  1. ik sta paf! 850 euro voor een emmertje bramen die anders toch maar verschimmelen?? Waar zijn ze mee bezig in ons landje? Het is toch te gek voor woorden?! Ik pluk ze gewoon en maak er lekker jam van!!

    Like

  2. Nooit geweten dat dit verboden is. We plukten altijd bramen, mijn moeder, broer en ik. Daarna maakten we er bramenbrandewijn en jam van. Gezellig met zijn allen het bos in, met emmers in de fietstassen. Mooie herinnering, die ik ook met mijn dochters opgebouwd heb. Tijdens het paardrijden maakten we regelmatig een stop voor allerlei interessante zaken die we moesten meenemen. Heb nu al een wintervoorraadje bessen voor de vogels ingevroren. Kreeg deze tip NB van een boswachter…

    Like

reageer

