Cursus bij de LOI


loiSinds maart doe ik een cursus Interculturele communicatie bij de LOI. Het is een tweemaands cursus, en ik ben over de helft. 😉

Mijn ervaringen met de LOI zijn positief. Het cursusmateriaal is actueel en goed, de website is goed, er is behoorlijk wat extra materiaal online. Huiswerk stuur ik op via de website, en binnen 3 dagen is het nagekeken en van uitgebreid commentaar voorzien. Er zijn websites waarbij je veel goedkoper een cursus interculturele communicatie kunt doen, maar al eerder had ik goede ervaringen met de LOI. Ik mag een jaar over deze korte cursus doen, daarna heb ik geen recht meer op nakijken e.d. Dat moet lukken, zelfs in mijn slakkentempo.

Soms krijg ik leuke aanbiedingen: een gratis cursus over Nederlandse politiek, als pdf te downloaden. Vorige week een gratis cursus over voeding, ook als pdf te downloaden.

Het enige nadeel is dat ik mezelf helemaal in mijn eentje bij de les moet houden. Als ik vier weken niets uitvoer (en dat is dus al voorgekomen) dan is er niemand die me aanspoort om weer eens te gaan studeren.

De cursus is boeiend: het gaat over de verschillen tussen culturen, waarbij de cultuurdimensies van Hofstede als leidraad worden genomen. De theorie van Hofstede was me al bekend. Toen ik die voor het eerst bestudeerde, veranderde dat mijn wereldbeeld. Elk artikel en elke gebeurtenis waarbij meerdere culturen betrokken zijn, kreeg een heldere context.  Deze LOI cursus gebruikt dus diezelfde culturele dimensies om communicatie te analyseren waarbij mensen van verschillende culturen betrokken zijn. Culturen waar je in Nederland nogal eens mee in aanraking komt zoals China, Suriname, Ghana, Marokko, Turkijke, Zuid-Europa en de VS staan centraal. Ik zal binnenkort het boek bespreken, want dat is absoluut een aanrader. (Geert Hofstede: cultuurverschillen). Zoals gezegd, als je dat hebt gelezen heb je daarna andere ogen.

Boeiende stof. Vanavond maar weer eens een hoofdstuk bestuderen. In de schaduw, want het is nog steeds zoo warm.

4 gedachten over “Cursus bij de LOI

reageer

