Kleren passen samen met een vriendin


Ciske de RatGisteren met een vriendin de stad in geweest om jurkjes te passen. Ik had geen jurkje nodig, maar wilde wel wat passen om het oordeel van vriendin te horen. Want meestal voel ik me alleen maar wanhopig in een pashokje en vraag me af of het nou wel of niet staat, en waarom dan niet, en dan loop ik maar weer naar huis. Vriendin had wel een jurkje nodig, een zomerjurk voor temperaturen van 31 graden zoals vandaag.

Ik heb maat 36 boven, 38 onder en 40 in de taille met een lange rug. Vriendin heeft maat 54 of XXL. Wij samen op weg, Wageningen door, winkel in winkel uit. Ik heb zo’n 15 jurken gepast, en er was er maar 1 die goed zat. Die was helaas wel vaalgrijs. Het had gekund, maar dan moet er wel wat opgefleurd worden anders ziet niemand me staan met mijn vale huid, grijze haar en grijze jurk.

Vriendin heeft er nog veel meer gepast en is uiteindelijk met een jurk naar huis gegaan die haar geweldig staat. In de duurste winkel van Wageningen, maar dan wel met 50% korting. Een geweldige jurk waarmee ze veel kanten uitkan. Aan het eind van de middag kon ze kiezen uit vier jurken die goed stonden;  ze heeft de beste gekozen.

Wat leren we hiervan? Elk lijf heeft wel zo zijn zwakke en sterke punten. Als je altijd aan doet wat jouw lijf perfect staat, denkt iedereen dat jouw lijf gemakkelijk is. Dat dacht Vriendin van mijn lijf. Ze stond verbaasd dat er er maar zo weinig mij past en staat. Ze dacht dat zij een moeilijk lijf en ik een gemakkelijk lijf heb. Maar dat is dus niet zo.

6 gedachten over “Kleren passen samen met een vriendin

  1. Ik vind zomerkleren kopen altijd moeilijk. Als ik eindelijk iets geschikts gevonden heb, draag ik het jaar na jaar, tot het totaal verschoten is.
    Op het ogenblik staat mijn naaimachine bij de reparateur. Wat mis ik hem!

    Like

  2. Als je geen standaard confectie lijf hebt, vind ik een mooie jurk uitkiezen wel eh, de ultieme uitdaging. Een poos geleden waren overalls ook in de mode, zelfde probleem.
    Ik heb wel maat 36/38, maar de taille zit bij mij 5 a 10 cm hoger dan bij de confectiematen. Iets wijds staat dan al snel armoedig/slonzig. Dus dan toch liever iets tweedeligs. Daarnaast zijn mijn ledematen langer dan voor mijn lengte de standaard is, dus heb ik soms toch weer een maat 40 nodig. Het is puzzelen.

    Like

    1. of zelf maken, maar dan kan je pas passen als je al het werk er al in hebt gestoken.

      Ik weet eigenlijk niet zo goed waar mijn taille zit. Hij is een beetje onvindbaar. Vandaar dat rechte jurkjes me het beste staan.

      Like

    1. Aan de ene kant wel, omdat ik dan de top een kleinere maat kan kiezen. Aan de andere kant hangt het er wel vanaf hoe de rok zit in de taille: als daar teveel stof zit (rimpels, plooien) of een knoop middenvoor flattert het me niet echt.
      Het beste voor mij is het Coco Chanel jurkje. Die ene die gisteren paste en stond, was ook dat model. Ach, en daar heb ik er al meerdere van.

      Like

reageer

