leef groen en goedkoop

Consumentenbond: vakbond voor huisvrouwen


potopenerEen foldertje bij mijn nieuwe abonnement op de Consumentenbond: een overzicht wat ze doen, enkele tekstbalonnetjes en fotootjes van trouwe leden. En dan klik! een stukje raakt me: Meneer Tielkes zegt : “Ik ben voorstander van een eerlijke maatschappij. En dat begint bij eerlijke informatie. We zijn als consument jarenlang bij de neus genomen met allerlei misleidende claims van leveranciers en fabrikanten. Als individu kun je daar vrij weinig tegen inbrengen. Daarom heb ik me aangesloten bij de Consumentenbond. Ik zie ze echt als een ‘vakbeweging’ voor en van consumenten.”

Inderdaad, de Consumentenbond als vakbond, mee eens.

Ik ben sinds enkele maanden -weer- lid van de Consumentenbond. Om goede keuzes te maken bij noodzakelijke aankopen. En om de bond te steunen. Want net als bij een vakbond: wil je profiteren van hun werk, moet je daar iets voor over hebben. Een paar tientjes per jaar.

De test van pestos is ontluisterend: de pesto van Aldi en Lidl zijn de beste koop, Hema het slechtst. Bij de Aldi kost pesto 90 cent en zit bovendien in een mooi potje. Een soortgelijk – leeg – potje kost bij Ikea 55 cent.

Het eerste wat ik op aanraden van de gids heb gekocht is een potjesopener voor 4 euro bij Blokker. Potjes zitten tegenwoordig veel vaster dan vroeger ;). En nog een, want ik weet zeker dat Moeder er heel blij mee zal zijn. Zij maakt potje open met een nijptang, maar die is in de test niet meegenomen.

12 gedachten over “Consumentenbond: vakbond voor huisvrouwen

  1. Lidmaatschap Consumentenbond is bij mij ook op en af gegaan. Op het ogenblik ben ik geen lid.
    Voor het openen van potjes gebruik ik sinds 35 jaar een ‘allesopener’. Hij opent niet alles want geen blikken, maar wel potten en potjes in alle maten en schroefdoppen in alle maten. Hij doet ook kroondoppen.
    Deksels hergebruiken kan wel met dit ding, mits je een beetje voorzichtig bent.
    Behalve deze allesopener heb ik nog een setje siliconen potjes- en flesjesopeners. Maar die hangen in de schuur want ik gebruik ze voor het losmaken van de draadspoel van de grastrimmer. Daarmee kun je potjes openen zonder het dekseltje te beschadigen.

    Like

    1. ik had 2 allesopeners: een van Brabantia, ziet er een beetje uit als een striptang (voor electriciteitsdraad) en behoort zich om potjes van uiteenlopende deksels te kunnen klemmen. Bij mij gleed hij er altijd af. Die heeft Moeder ook, en ook bij haar werkt hij niet.
      De tweede is een metalen driehoekig ding. Die was lange tijd handig, maar ik kan hem niet meer vinden. (Ineens denk ik nu al typende dat hij misschien wel bij de kampeerspullen ligt, dan is het geen wonder dat ik hem al maanden kwijt ben.)

      tot voor kort gebruikte ik een rubberen handschoen van een spidermanpak. Werkt ook, maar beetje klein.

      Like

      1. Opmerkelijk. Die van mij is de Brabantia allesopener en ik heb er geen probleem mee. Nu je het zegt, hij glijdt wel eens uit. Ik knijp dan wat steviger en draai het potje in plaats van het deksel. Als je het deksel draait, verslapt tijdens het draaien je greep en dan gaat hij inderdaad slippen. Ontdek ik nu ik het probeer. Het maakt ook uit of je de opener goed plaatst (plat op het potje). Als het deksel vettig is, lukt het ook niet.
        Nu lijkt het net alsof ik hier veel over heb nagedacht. Dat heb ik niet. Ik maak al 35 jaar ale soorten potjes, blikjes, flessen en kartons-met-schroefdop open met dit ding, heb er nog nooit bij stilgestaan dat ik het potje draai in plaats van het deksel.

        Like

      2. aha, potje draaien en niet de tang draaien, dus dat was de fout: Nou ja, hij ligt nu op de kamer van Zoon en die gebruikt hem voor van alles.

        Like

  2. Deze opener heb ik zelf ook, maar dan in het geel (lekker belangrijk wat de kleur is;-) )
    Al gaat het ook open als je een mes of lepel tussen het deksel en het potje wrikt, dan komt er lucht bij en gaat het open. Gaatje in het deksel prikken kan ook, maar dan kan je het potje niet meer gebruiken voor andere dingen.

    Ik ben ook lid van de consumentenbond geweest, maar om te bezuinigen opgezegd.

    Like

    1. op dat principe, iets tussen deksel en potje wrikken, is deze opener ook gebaseerd. Maar dan wat subtieler.

      De consumentenbond vind ik echt zo’n club waar je een tijd lid van bent, dan opzegt, weer eens lid van wordt: een jojoclub

      Like

reageer

