5 kilo eraf uitademen


CentimeterVroeger ja vroeger…. toen kon ik slagroomgebakjes eten zoveel ik wilde, geen grammetje vet kwam er bij. Integendeel, als ik te weinig at dan viel ik direct af tot onder de UNHCR norm voor voedselhulp (echt waar, ik heb een keer meegedaan in Zambia met een test voor ondervoeding, en daar bleek dat ik in aanmerking kwam voor voedselhulp gezien de verhouding tussen lengte en gewicht en de omvang van mijn bovenarmen. 🙂

Die tijden zijn voorbij. Vetten en suikers die ik binnenkrijg rennen naar mijn buik. Ik ben dus slank met een buik. Geen schouders, geen borsten, geen taille en geen heupen, maar wel een buik.

Voor het eerst van mijn leven verdiep ik me in voedsel en calorieen en dieten. Ik eet bijna altijd vegetarisch, elke maaltijd is gezond, ik houd niet van zoet, niet van zout, niet van koekjes, snoep en chips, niet van cola. Ik eet geen tussendoortjes, drink koffie en thee zwart.

Maar ik houd wel van vet. Van kaas, yoghurt, roomboter, noten, eieren, creme fraiche. Magere yoghurt vind ik lijken op latex, margarine vind ik geen voedsel (dan liever niets, want waarom moet er eigenlijk een wit laagje chemisch laboratorium tussen die volkorenboterham en heerlijke jam), magere kaas vind ik rubber.

Ik google wat af. En daar heb ik veel van geleerd. Het meest opzienbarende: als je vermagert komt dat door het uitademen. Wat! Wow!

Je kunt je gewicht wegpoepen, wegplassen, wegzweten en wegademen. Poepen: lekker veel vezels eten dus. Plassen: minder zout eten, zodat je minder vocht vasthoudt. Door te zweten verlies je zout en water. Dit zijn de gemakklijke manieren om gewicht kwijt te raken die werken op korte termijn maar weinig blijvend effect opleveren.

Dan wat wel werkt: je verbrandt vetten omdat je nou eenmaal leeft en het leven energie kost, zoals een auto benzine nodig heeft. Bij die verbranding komt CO2 vrij en die adem je uit: CO2 is zwaarder dan de lucht die je inademt. Dus val je af.

Dus ik moet gewoon 5 kilo CO2 uitademen.

16 gedachten over “5 kilo eraf uitademen

  1. Ja, gewoon aanvaarden dat als je tegen de overgang aanloopt ‘het model’ er een beetje uitgaat. Ik zit er zelf niet mee, ik ben toch geen 18 meer (lees strak in het vel en een ‘model’ (?) figuur, zucht niet eens gehad hoor)

    Like

  2. Haha,alles wat tot nu beweerd wordt over de overgang gaat bij mij (nu 50) nog niet op. Geen opvliegers tot nu toe, geen stemmingswisselingen, geen slapeloosheid of gewrichtsklachten, wel 6 keer ongesteld in 3 maanden. Geen gewichtstoename. Hb nog keurig op 7.6, w.s. dankzij 100 procent plantaardig eten met veel vitamine C uit natuurlijke bron, geen pillen dus.
    (Zuivel doet de ijzeropname verminderen, evenals koffie en thee).

    Like

  3. Als ik lees wat je wel graag eet dan past de Atkins leefwijze heel goed bij je. Vegetarisch is wat lastiger maar als je wel kip en vis regelmatig eet en van veel groentes houdt is het goed te doen.

    Like

    1. via een link die ik kreeg van Valhalla (zie reacties verderop) reken ik uit dat er maar drie landen zijn waar vrouwen van mijn leeftijd en lengte gemiddeld minder wegen dan ik: Bangladesh, Nepal en Ethiopie. Het gaat me niet eens zozeer om het gewicht als wel om het buikje.

      Like

  4. Tja, zelfs mijn ervoor lerende zusje is over op roomboter 😉
    Ik eet vooral niet, aan smeerbare boter-achtige-troepies, maar als ik een keer smeer wil ik wel échte boter. En groente en fruit is veul lekkerder dan snoep, al vind ik zo af en toe chocola ook veel te lekker haha. Maar dat af moeten vallen herken ik wel.

    Like

  5. Ja duh, maar om het uit te ademen als CO2 moet je het eerst verbranden… En om het te verbranden moet je wat DOEN. En daar heb ik zo’n hekel aan 😀

    Tja, makkelijk is het echt niet… Succes!

    En margarine onder de jam? Nee, dat deden we bij ons thuis toch al nooit. Bah zeg. Gewoon lekker overslaan dus.

    Like

      1. Minder innemen en meer verbranden dus (dus bewegen).

        Ik gebruik een app op mijn smartphone om bij te houden wat ik binnenkrijg en wat ik verbruik. Dat helpt mij om de realiteit onder ogen te zien. (Anders zou ik makkelijk die bonbonnetjes van tien uur vanochtend vergeten; of denken dat ik “heel wat” bewogen heb terwijl ik eigenlijk alleen maar een kwartiertje gefietst heb).

        Like

    1. Bedankt voorde link. Er zijn maar drie landen waar vrouwen van mijn lengte en leeftijd gemiddeld minder wegen dan ik: Nepal, Bangladesh en Ethiopië. Toch voel ik me niet lekker met dat buikje.

      Like

  6. Whaha, lol. Goed idee, altijd gedacht dat het de CO2 was 😉
    Gewoon je aandeel koolhydraten verminderen dan en je gezonde vette dingen blijven eten, val je vanzelf af. Lekker veel groenten erbij…
    Maar herken het euvel van afvallen bij je bovenarmen en aankomen bij de buik.

    Like

reageer

