leef groen en goedkoop

Thee in zijden zakjes in cellofaan verpakt


Vanilla_Bean_Tea_Pouches.a.detailIk heb hier in mijn hand een pakje thee. Vroeger, ja vroeger, zat thee in papieren zakjes, daaraan hingen papieren lipjes, en die zaten met zijn allen samen in een kartonnen doosje met aan de binnenkant mooi rood en groen doorschijnend papier waar je kerstversieringen van kon maken of kaarten met een lichtje erachter.

Het doosje dat ik nu in mijn hand heb bevat organische biologische thee met vanille. Dat klinkt verantwoord en duurzaam.

Het pakje staat er al maanden, want ik heb er een reuze aversie tegen. elk theezakje is apart verpakt in een plastic zakje. De theezakjes zelf zijn van plastic – net als die nieuwerwetse piramidezakjes, die koop ik dus nooit. Die plastic zakjes zijn heel rustiek dichtgemaakt met grof katoen. Het lipje zit niet met een nietje vast maar zit vastgestikt. Nou ja, je ziet het wel op het plaatje.

Ik geloof dit niet, en gelukkig is er internet. De theezakjes zijn niet van plastic maar van zijde. De plastic zakjes waarin ze verpakt zitten is geen plastic maar cellulose: dat kan dus bij het oud papier. De vanille is echte vanille afkomstig van Madagascar.

Hun website stelt: Vanilla Bean black tea, a deep blend of black tea leaves with Madagascar vanilla, conjures up images of inhaling the heady aroma of wild vanilla as you hike the tropics near Mt. Maromakotro. A full-bodied and fruity cup, Vanilla Bean flavored black tea, a blend of Ceylon and China black teas, makes a deeply satisfying impression.  Enjoy the whole loose leaf flavor in the silken tea pouch, our twist on the gourmet tea bag.

Wow, ik ga straks eindelijk genieten.

10 gedachten over “Thee in zijden zakjes in cellofaan verpakt

  1. Natuurvoedingswinkels moeten blijkbaar ook aan bepaalde wetten voldoen want ik zie daar steeds meer verpakkingsmateriaal en helaas vaak van plastic. Soms zijn de verpakkingen composteerbaar,Gemak dient de mens, maar zoveel gemak lijkt me niet echt nodig. Zijden theebuideltjes vind ik persoonlijk wel eg luxe.

    Like

  2. Wat een grondstofverspilling hé? Cellofaan kan dan wel bij het oud papier, maar het productieproces is verre van milieuvriendelijk. Ik snap dat vaak echt helemaal niet. Ook niet dat er om elk zakje nog eens een zakje – ook al is het dan van papier – moet zitten. Waar is al die verpakking nou toch voor nodig? De thee zit toch al in een zakje, waarom moet dat zakje nou ook weer in een zakje? En zijde? Om 1 keer thee van te zetten en dan weg te gooien? En het ergste vind ik dan nog dat ook de natuurwinkels dit verkopen, die zouden zich hier toch van moeten distantiëren.

    Like

  3. Wat lux! en die zijden theezakjes kun je lostornen en aanelkaar naaien en dan heb je een lapje zijde waar je weer iets leuks van kan maken…

    Like

    1. Zoals je vast al wel hebt gemerkt, probeer ik van elk afvalletje iets te maken. Wat zou ik van zijden theezakjes kunnen maken? Een vakkenzak met hele kleine vakjes, voor elastiekjes en zo.

      Like

  4. Ik verzamel lege theezakjes (de papieren omhulsels dus :P) voor iemand die er kaarten enzo van maakt. Ze wil ook de glimmende zakjes, want daar kan ze ook wel wat mee (al vouwen die niet heel goed, eigenlijk niet).
    Omdat ik zelf bijna alleen nog maar losse thee drink (behalve op koorrepetitie), krijg ik van heel veel mensen theezakjes en die geef ik dan weer door 🙂

    Like

    1. ik drink ook alleen losse thee, dit doosje had ik niet zelf gekocht. Maar deze theezakjes zitten niet in een mooi zakje (wat een verwarring, al die zakjes) maar in doorschijnend cellofaan, het ziet er uit als een plastic zakje.

      Like

reageer

