Microplastic in scrubs en tandpasta


microplasticVeel scrubcremes zijn zo lekker ruw vanwege kleine bolletjes plastic. Na gebruik spoelt dat plastic weg door het afvoerputje van de douche. Waterzuiveringsinstallaties halen dat microplastic niet uit het water. Dat plastic gaat zo naar zee, alwaar het  opgegeten wordt door kleine beestjes.

Maar het zit niet alleen in scrubcreme: ook in shampoo, douchecreme en zelfs in tandpasta.

Stichting De Noordzee heeft een simpele test bedacht, waarmee je zelf het plastic kunt zien in jouw verzorgingsprodukt. Je verdunt wat creme met water en giet dat door een koffiefilter. Verhelderend!

Sommige merken gebruiken zulke kleine bolletjes dat ze ook niet achterblijven in een koffiefilter. Uiteraard staat het microplastic wel op de verpakking vermeld: polyethyleen of polyetheen. Maar ik heb onder de douche mijn bril niet op…

In het filmpje wordt opgeroepen de petitie te ondertekenen. Doen! En dan nooit meer dat merk kopen uiteraard. Goedkoop is duurkoop.

13 gedachten over “Microplastic in scrubs en tandpasta

    1. Gelukkig heb ik soorten shampoo, tandpasta, douchegel gevonden hebt die me bevallen en waar ze niet inzitten, ik blijf daaraan gewoon trouw. Hoef ik niet steeds met bril op in de winkel die kleine lettertjes op etiketten te lezen…:)

      Like

  1. Ik gebruik dat gelukkig allemaal niet. Ik was mijn haren en poets mijn tanden met zuiveringszout. Scrubben kun je ook doen met een beetje verwarmde (olijf)olie met een klein beetje zout erin. Kost bijna niks en is milieuvriendelijk.

    Like

      1. ha bedankt! En nu stoppen we allemaal met het kopen van rotzooi die misschien wel goed is op de korte termijn voor onze eigen portemonnee, maar ons allen op de lange termijn heel veel gaat kosten.

        Like

reageer

