leef groen en goedkoop

Tauge kweken in het keukenkastje


tauge van zwarte bonenDit is de tauge die ik deze week heb gekweekt. Links zie je het zakje bonen.

Voor dit soort klusjes heeft iedereen zo zijn eigen handige manier. Ik gebruik een glazen hoge pot van biologische yoghurt. Ik doe twee lepels bonen in de pot, doe er warm water bij, dek het af met gaas (van een knoflookzakje) en laat dat enkele uren staan. Dan giet ik af en zet de pot op de kop in een beschuitbus waarin onderin een computerventilaterroostertje ligt: zo’n roostertje heeft kleine pootjes die je makkelijk kunt buigen om het geheel passend te maken in de bus. Het enige wat je daarna nog moet doen is elke dag even spoelen onder de kraan en de bus droogmaken.

Tot voor kort gebruikte ik kleine groene adukiboontjes.  Adukiboontjestauge is na enkele dagen al eetbaar maar blijft wel wat klein. Toen mijn voorraad op was, heb ik grotere zwarte bonen gekocht: geen idee of dat zou werken, maar zo niet kan je er nog altijd allerlei chili van maken. En ja het werkt! Na 2 weken heb ik prachtige grote tauge die precies lijkt op supermarkttauge.

Kosten: zak zwarte bonen van 400 gram kost bij de toko 1,50 euro. Hoeveel tauge ik hiermee kan maken weet ik niet, maar ik gebruik 2 eetlepels per keer. Dus 4 cent per maaltje lijkt me een aardige schatting.

Volgend stukje over gekochte bosuitjes die weer aangroeien

Meer tips in mijn boek Sprokkelen

2 gedachten over “Tauge kweken in het keukenkastje

reageer

