heb meer geld

Internetonderneming via marktplaats (#5)


Ik kan nu achter mijn computer een website maken (dat kan ik!, iemand nog een website nodig?), en dan met de naaimachine op tafel gaan wachten op de eerste klant die zijn spijkerbroek wil laten opknappen. Dat kan lang duren.

Om te weten of het idee aanslaat, zet ik een opgelapte spijkerbroek op Marktplaats. Dat had vorige week al gedaan, want het idee zat al langer in mijn hoofd – in feit was dat de reden dat ik het boek Winst.nl leende. De advertentie is door 36 mensen bekeken, niemand heeft geboden. Geen succesverhaal dus. Hoewel, na een dag stond er een bod bij van 999 euro, maar dat werd drie dagen later weer weggehaald. Leek mij geen echt bod.

Zoon wilde de advertentie aan Vriendin laten zien, maar kon hem niet vinden. Vreemd dat je geen tags kunt toevoegen. Zoon had niet op opgelapte spijkerbroek gezocht en er staan meer dan 4000 herenspijkerbroeken op. Toch kunnen we geen andere zoekterm verzinnen dan ‘opgelapte spijkerbroek’.

Zoon vindt het wel een goede mop en hoopt dat de broek wordt verkocht. Dan kan hij zelf een nieuwe broek kopen en nog winst maken ook.

Zonet heb ik een nieuwe advertentie op Marktplaats gezet met een meer wervende tekst.

Ik ben benieuwd.

Meer weten over Winst.nl en Eelco de Boer en het boek rechtstreeks bij hem kopen.

27 gedachten over “Internetonderneming via marktplaats (#5)

  1. Lees ik de advertentie niet goed of heb ik jouw plan verkeerd begrepen? Ik leid uit de Marktplaats advertentie niet af dat jij (lievelings-)spijkerbroeken op wilt lappen, ik zie alleen maar staan dat je deze gedragen en opgelapte spijkerbroek te koop aanbiedt.
    Als je spijkerbroeken wilt oplappen kun je ook nog aanbieden, in de advertentie, dat je het naar de wens van de opdrachtgever wilt doen.
    Een leuk, wervend stukje kan nooit kwaad.

    Ik vind het trouwens nooit fijn als ik bij een advertentie de vorige eigenaar nog in het kledingstuk zie, geeft mij een gevoel dat het artikel ongewassen geleverd wordt.
    Dit alles is niet als kritiek maar als advies bedoeld.

    Like

    1. bedankt voor het advies. Wat leer ik toch veel van jullie! Ook al zou ik nooit een broek verkopen, dan nog heb ik zoveel geleerd dat het volgende initiatief veel gemakkelijker zou gaan. ik heb nu steeds het idee dat ik maar wat aankluns en vooral de volgorde fout doe: net zoals bij naaiwerk waar je je helemaal in de nesten kunt werken als je de volgorde verkeerd doet.

      De broek op marktplaats is bedoeld om te zien hoeveel mensen de advertentie bekijken en of er op de prijs gereageerd wordt. Ik heb er geen link naar opgelaptespijkerbroek.nl bij gezet.

      Mijn bedoeling is inderdaad om jouw spijkerbroek op te lappen. Maar ik zou ook wel zelf broeken kunnen oplappen / pimpen en die proberen te verkopen via Marktplaats.

      Ik zelf heb nog nooit kleding via marktplaats gekocht. Je zou best gelijk kunnen hebben dat een foto met een schone, gewassen, gestreken broek meer aanspreekt.

      Mathilde

      Like

      1. Met Marktplaats heb ik inmiddels heel veel goede ervaringen. Slechts één keer kreeg ik het betaalde niet toegezonden, echter na aangifte, bij Marktplaats en de politie, besloot de verkoper het artikel toch maar op te sturen (best vervelend als er bij je rekeningnummer een aantekening staat).
        We zijn, om spullen op te halen, al bij heel veel leuke mensen geweest, maar ook in fantastische huizen. Voor heel veel mensen is het een sport die niets met inkomen te maken heeft.

        Als ik jou was zou ik zeker een link bij je advertentie zetten.

        Misschien kan jij je creatieve activiteiten uitbreiden met je tafelkleden. Ik denk dat er veel mensen zijn die een erg mooie lap stof hebben liggen waar zijzelf niets van kunnen maken.

        groet,
        Toos

        Like

      2. opgelaptetafelkleden.nl

        ik heb ook goede ervaringen met Marktplaats, maar ik ben niet zo gesteld op tweedehandskleren.

        die link ga ik zeker plaatsen, maar toen ik de advertentie plaatste was er nog geen website. Stapje voor stapje en alles in de verkeerde volgorde.

        Like

  2. Excuus voor mijn eerdere reacties. Heb nog even verder gekeken en ‘opgelapt’ is goed denk ik nu, beter dan ‘verhipt’, als je met die site niks anders wilt doen dan opgelapte spijkerbroeken verkopen/spijkerbroeken oplappen.
    Het plaatje zou ik wel aanpassen. Aan een hangertje aan de deur: waarom niet? In het algemeen worden spullen die op internet verkocht worden, afgebeeld tegen een witte achtergrond. Een beetje fotoshoppen kan geen kwaad om de broek beter te laten uitkomen tegen de achtergrond en om de reparaties er wat meer uit te laten springen.
    Succes!

    Like

    1. excuus? Waarom? Je hebt me geweldig geholpen! En nog steeds. Vanwaar die ommekeer?

      Ik leer heel hard, er gaat echt een wereld voor me open. Ik leer de marketing van andere bedrijven doorzien, niets mis mee, maar ik begin te begrijpen waarom ze doen wat ze doen.

      Dat mijn prijs te goedkoop is: eens, tijdens het douchen begreep ik het pas. Ik dacht dat een klant denkt dat hij in dat geval beter een nieuwe broek kan kopen dan zijn oude laten oplappen. Dat je oplapt uit zuinigheid. Maar dat is natuurlijk niet zo, ik maak van iets gewoons tot iets bijzonders. En daar betaal je voor. Ik ga terug naar de 135 euro per broek, zoals in de eerste advertentie op Marktplaats. En inderdaad, op Marktplaats zitten de koopjesjagers. Dus er zit inderdaad iets dubbels in: een oubollige naam, maar wel een designproduckt. Ik blijf wel bij opgelaptespijkerbroek.nl. Gisteravond collega-raadsleden erover gesproken, ze hadden de naam onthouden (ik had hen via facebook uitgenodigd om de pagina te liken) en ze vonden hem grappig. Het probleem van de hangertjes is dat de broeken dan niet mooi hangen. Voor de eerste serie (die alleen voor mijn blog was, ik dacht niet aan geld) had ik niet alleen opgehangen maar ook vastgeplakt. Die fotos vind ik niet mooi. Maar Zoons gaan echt samen fotos maken van de broeken die nu klaar zijn.

      Mijn camera is niet zo goed, fotos van te dichtbij worden niet goed. Wat is er veel om aan te werken!

      Stapje voor stapje.

      Like

      1. Handel is een vak. Vroeger mocht je pas een bedrijf beginnen als je eerst een handelsdiploma had gehaald, minstens Middenstand. Je moest beschikken over elementaire handelsvaardigheden en -kennis: boekhouden, handelsrekenen, handelskennis, rechts- en wetskennis. Tegenwoordig hoeft dat niet meer en mag iedereen een bedrijf beginnen, zonder enige kennis van zaken. Daar kun je erg de mist mee ingaan.
        Ook al hoef je geen diploma meer te hebben, het blijft een goed idee om te leren handelsrekenen. Je kunt het ook jezelf aanleren uit een boek, in plaats van met een cursus. Saai? Absoluut. Maar er zijn allerlei fouten die je niet gaat maken als je bijvoorbeeld weet hoe je je kostprijs moet berekenen, of je break-evenpunt.
        Natuurlijk kun je alles leren door schade en schande – maar waarom opnieuw het wiel uitvinden?

        Like

      2. Ik weet nog wel een idee voor een adviesbureau voor jou: ondernemenkunjeleren, online cursus, advies op dit soort beginnersplannen. Er zijn meer bloggers die iets op proberen te zetten, en volgens mij zijn er heel veel mensen zoals ik: ik ben echt een nitwit. Zoals ik eerder blogde: huismoeders kunnen zoveel, behalve er geld mee verdienen. Er zijn volgens mij heel veel knutselaars, die bijvoorbeeld kerstkaarten maken en die proberen te verkopen via Etsy en Marktplaats. Daar staan al tienduizenden met kerstkaarten en de meesten hebben dan ook nog een voorraad van hier tot gunder, omdat ze enthousiast kerstkaarten blijven maken. Zolang ik mezelf beheers en me beperk tot het oplappen van opgestuurde broeken, kan dat me in elk geval niet overkomen.

        De manier waarop jij adviseert staat dichter bij me dan Eelco de Boer, hoewel ik het absoluut een inspirerend boek vind. Het is prettig dat je reageert op elke stap die ik doe, hoewel jouw reactie dan dus steeds net na mijn stap komt, zo had ik net opgelaptespijkerbroek.nl geregistreerd, en dan kom jij met twijfels over de naam. Dus mocht je online advies willen geven aan beginners die wat bij willen verdienen met iets waar ze goed in zijn maar nooit geld mee verdiend hebben, dan zou je ze mee aan het handje kunnen nemen.

        Break even point: ik heb 10 jaar geleden een cursus opgezet voor analfabete boeren in het westen van Zambia over kostprijsberekening van mais en rijst. Laat ik nou eens die cursus in praktijk gaan brengen en beginnen met rekenen.

        Like

      3. Haha, ja, misschien is er wel behoefte aan zo’n adviesbureau. Het eerste wat je die vrouwen met de kerstkaarten-sites zou moeten leren, is: een behoorlijk prijs vragen. Kun je geen goede prijs krijgen, dan is het no go, door naar het volgende project. Dat schijnt heel moeilijk te zijn voor vrouwen. Is het ons slavernijverleden dat ons parten speelt?
        De verkeerde volgorde: inderdaad, en zo gaat het ook in de handel. Eerst doe je iets en pas daarna krijg je feedback van de markt. Dat kan weleens frustrerend zijn. Ook grote bedrijven tobben daar mee.
        Je bent inmiddels geen nitwit meer, trouwens. Je leert heel snel.

        Like

      4. Volgens mij worden veel kleine handeltjes (met kerstkaarten of zelfgreide dingetjes) opgezet vanuit aanbod en niet vanuit vraag. Mensen zijn lekker bezig met het maken van leuke dingen, na verloop van tijd heb je honderden kerstkaarten, de ideeen bruisen, want creativiteit lokt creativiteit uit. Je stuurt wat kaarten, vrienden zeggen hoe mooi ze zijn en dat je ze zou kunnen verkopen.

        In Afrika ontmoette ik zo heel veel groepen die tomatenpuree wilden maken. Want: in de oogsttijd heeft iedeeen veel te veel tomaten, en die moet je snel verwerken. tomatenpuree kan iedereen maken, maar dan? Aan wie verkoop je tomatenpuree, als iedereen in je omgeving (ruim zien) teveel tomaten heeft, allemaal in dezelfde week, en iedereen met het lumineuze idee komt om daar tomatenpuree van te maken.

        Ergo: niet alleen de prijs, maar ook het produkt zou onder de loep genomen moeten worden.

        Like

      5. Niet alleen de prijs maar ook het product onder de loep nemen: inderdaad. Dit zijn twee van de P’s van de marketing-mix waar iedereen het over eens is. Plaats is er nog een. In een streek waar iedereen tomatenpuree maakt, is degene die het spul weet te verkopen naar eens streek waar geen tomaten groeien, de succesvolle zakenpersoon. Die kan dan voor een klein prijsje de puree van de anderen opkopen en er elders winst mee maken.Maar dat is dan wel iemand die meer vaardigheden heeft dan tomaten kweken en er puree van maken.

        Overigens werkt Apple ook vanuit het aanbod. Maar hun marketing is net zo perfectionistisch als de rest van wat ze doen. Overal is goed over nagedacht.

        Als je per se kerstkaarten wilt verkopen, dan kun je daar ook rijk mee worden. Maar dan moet je het wel op een heel speciale manier doen, met een heel speciale en goed doordachte marketingstrategie. En vooral: de hoop opgeven dat iedereen je aardig zal vinden.

        Like

      6. tomatenpuree: de vraag kwam dan steeds weer op of wij die tomatenpuree niet naar Nederland konden exporteren. Nou ja vraag, meer de verwachting dat wij dat dan wel even zouden gaan doen.

        kerstkaarten: ik krijg het gevoel dat jij het ontwikkelen van een marketingstrategie daarvoor wel een uitdaging zou vinden. Nou, kerstkaartenmaaksters genoeg voor wie jij van dienst zou kunnen zijn.

        Like

      7. Tomatenpuree: dat zou lekker makkelijk zijn, als jullie dat voor ze gingen doen.
        Kerstkaarten: idem. Dat heb je dus verkeerd gevoeld.Ik geloof niet in kerst, laat staan kerstkaarten, laat staan kerstkaarten van iemand anders. En ik heb ook nog andere redenen, waar ik het hier niet over wil hebben. Maar als iemand anders haar eigen kerstkaarten gelooft, dan meen ik dat die persoon daar een succes van kan maken. Ik denk wel dat daar dan een agressieve strategie voor nodig is. En ik denk dat de meeste kerstkaartenmaakters daar nu juist niet toe bereid zijn.

        Like

      8. Dat denk ik ook. De meesten zijn lekker creatief bezig en daar is niets mis mee uiteraard. Geld verdienen met je eigen hobby, vergt een kwaliteit als ondernemer.

        Dat maakt, volgens mij, bedrijven als Zo Geknipt zo slim. Het lijken huisvrouwen met een hobby, maar bij nader bestuderen van de marketingstrategie voldoen ze ongeveer aan alle eisen van PPPPPPP en De Boer zijn ideeen. Boek, e-boek, affiliates, een blog waar lezers aan mee kunnen doen met hun eigen werkstukken – en dus reclame op al die blogs – facebookpagina. Een goed voorbeeld.

        Like

      9. Ik sprak trouwens vandaag iemand die handwerkjes maakt, heel leuk, en ze verkoopt op markten. Ze hoeft er niet aan te verdienen en is tevreden als ze de materiaalkosten terugverdient. Dat lukt wel. Het is een hobby. Maar jij zoekt iets anders. Iets dat boter op je brood smeert. Dan moet je veel zakelijker zijn.

        Like

      10. Ja, als je een leuke hobby hebt, is het al geweldig als je de onkosten van die hobby eruit haalt.
        Maar ik zoek inderdaad iets anders. Bedankt voor al je tips.

        Like

  3. Ik vind de tekst commercieel genoeg, maar de foto niet. De broek is design, maar de presentatie op de foto doet amateuristisch aan.
    De 5 P’s van de marketing (jaja, ik weet het, sommige mensen hebben er 4 geleerd, maar ik dus 5):
    Product – opgelapte spijjkerbroek, moet goed zijn. Ik vraag me wel af of ‘opgelapte spijkerbroek’ de beste naam is. Wat denk je van VerhipteJeans? Ik wed dat je hem dan ook sneller vindt met de zoekmachine.
    Prijs – is volgens mij te laag.
    Plaats – Marktplaats, is een plek voor koopjesjagers, niet voor yuppen/designfreaks
    Promotie – niet helemaal goed, met deze foto
    verPakking – die is hier m.i. niet goed, met deze foto. Als je design wilt verkopen, moet je er een designfoto bij zetten.

    Like

    1. Wat leer ik veel van jou. Ik zal Zoons vragen al die broeken een voor een te showen en dan goede fotos te maken. Misschien willen ze dat samen doen. Want dat ophangen aan een knaapje aan een deur werkt niet: dat ziet er niet uit.
      De naam is misschien te oubollig? Bij gepimpt denk ik aan bloemetjes en kantjes. Verhipt? Ik zal Zoons vragen, maar zij kwamen gisteren ook niet op een andere naam. Maar ik heb net de domeinnaam etc geregistreerd – alhoewel die in dit stadium nog best te wijzigen is.

      Like

    2. Het probleem met ‘ opgelapte spijkerbroek’ is, dat hij niet erg onderscheidend is. De ideale naam
      – vertelt wat je doet (min of meer)
      – is makkelijk te onthouden
      – is onderscheidend: als je hem intikt op Google, krijg je geen andere relevante hits
      – roept een glimlach op doordat er bijvoorbeeld een grapje in zit, een woordspeling of een rijmpje.
      Betjesonnetje is zo’n naam, althans voor de sonnetten. Niet iedereen snapt het grapje – maar genoeg mensen snappen het wel. Door het rijmpje is het makkelijk te onthouden. De naam vertelt wat ik doe. Er zijn geen andere bloggers, of bedrijven die zo heten.
      Sprokkelen is ook een goede naam: vertelt wat je doet, makkelijk te onthouden, onderscheidend (maar dan moet je wel ‘sprokkelen blog’ intikken), roept een glimlach op.
      Wieditleestisvrek is een fantastische naam – haal maar langs het lijstje.
      Spaarolifantje voldoet ook aan alle criteria.
      Nou ja, je snapt het nou wel.
      Bij ‘verhipte’ dacht ik aan verhippen in de zin van hipper maken, en verhipt in de betekenis van eigenwijs. Maar als jij en je zoons het grapje niet snapten, dan is het misschien voor te veel mensen niet duidelijk.
      Er bestaat al een bedrijf dat Verhipt! heet. Zij verkopen o.a. tassen die van oude spijkerbroeken gemaakt zijn. Ik weet niet wie die broeken maakt; als het een Nederlander is, bijvoorbeeld de eigenaar, dan vind ik ze veel te goedkoop. Van zulke prijzen kan de kachel niet blijven branden. Maar wel mooie producten.
      Verhipt! hanteert psychologische prijzen: 19,95 i.p.v. 20 euro. Jij vraagt een ronde 100 euro voor de broek; er zijn maar heel weinig bedrijven die dat doen.
      Met het bedrijf Verhipt! zou je contact kunnen zoeken. Misschien valt er samen te werken, of kun je wat leren. Maar het ziet er niet erg actief uit, daar. Lijkt meer alsof het iemand is die het als hobby doet. Een vrouw zo te zien. Vrouwen durven vaak geen goede prijs te vragen. Ze willen veel te graag aardig gevonden worden. Dat is een handicap.

      Like

  4. Heel veel succes! Heb je al een zakelijke facebookpagina voor je nieuwe bedrijf? Dat is ook wel handig om te maken. Kost niks en je kunt er wel weer mensen mee naar je bedrijf toe krijgen.

    Like

      1. Ik ga gelijk eens even kijken en je “liken”. Heeft je FB pagina dezelfde naam als je bedrijf?

        Like

reageer

