Wasknijperzakje: naaiklus #14


Hier mijn nieuwste frutsel: een wasknijperzakje. Dat had ook simpeler gekund: lapje dubbel stikken met een brede zoom aan de bovenkant en daar een touwtje door.

Mijn zakje is gevoerd, dus nergens een rafel te zien. Rondom zit paspel. Kortom, beetje overdreven. Maar mijn wasknijpers zijn tevreden.

Het is ook geschikt als knikkerzak, maar daar speel ik niet mee. Op deze manier kan je ook een blokfluitzak of wat voor zak dan ook maken. Als basis heb ik recept 22 uit Zo Geknipt gebruikt: een rugzakje, en dat verkleind en versimpeld tot een zakje.

Materialen: twee lapjes van 20 * 25 cm en twee lapjes van 7 * 30 cm, 70 cm paspel, restje garen. Echt gemaakt van restjes en geen kosten dus. Uurtje werk.

Met dit formaat frutsels duurt het wel lang voor mijn stapel lapjes lager wordt. Bovendien kan ik niet langs een stoffenkraam lopen zonder een lapje te kopen.

Het oude zakje kan weg. Het touwtje had ik nog willen hergebruiken, maar ik krijg de knoop er niet uit. En als ik die eraf knip, wordt het te kort.

Dit zakje kwam van de korenmolen in Lonneker; het grappige is dat er Lonnerker staat ipv Lonneker. Uniek zakje dus maar behoorlijk smoezelig geworden in de loop der jaren. Weg!

2 gedachten over “Wasknijperzakje: naaiklus #14

  1. Ik heb een knijperzak als een schortje, met een diepe zak aan de voorkant en 2 grote ingangen links en rechts. Superhandig! De onderkant van de zak moet zo hoog zitten, dat je er nog steeds gemakkelijk knijpers uit kunt pakken, want bukken gaat niet echt werken (dan ‘bukt’ het schort mee naar beneden en ben je nog niks verder).

    Like

reageer

