heb meer geld

Hoe werkt een internetonderneming? (2)


jekanhetpgVoor een internetonderneming heb je een computer, een internetverbinding, kennis en doorzettingsvermogen nodig. En een plan. Voor dat plan ontwikkel je een internetstrategie, je maakt dat project af en dan begin je iets nieuws. Zo stapel je project op project, de een succesvoller dan de andere. De Boer overtuigt me bijna.

Of je kapper bent, een winkel hebt of een softwarebedrijf runt: op elk gebied kan je een internetonderneming starten. Het idee is dat je een website hebt, dat je daar zoveel mogelijk bezoekers heen lokt en dat een deel van hen ergens voor betaalt. Die kapper zou misschien een dienst op kunnen zetten waarbij je jouw hoofd ziet met verschillende kapsels – zelf verzonnen! dit komt niet uit het boekl.

Ik heb een bedrijf en een website, maar daar doe ik niets mee. Ik heb ook dit blog en dat wordt best goed gelezen, maar daar verdien ik niets mee. Dat is ook niet de bedoeling van dit blog, maar wel van een internetonderneming. Stel dat elke tiende lezer van dit blog voor een of andere dienst een euro zou betalen, zou ik een aardige bijverdienste hebben.

Maar ik wil geen blog vol reclame, advertenties voor Google en bol.com. Een reclameblog is niet mijn internetstrategie. Maar een cursus of een e-boek past wel bij mij. Niet dat ik weet hoe dat moet, maar dat kan ik leren.

Ik begin De Boer te begrijpen. Stel je hebt een goed gelezen modeblog en 500 lezers per dag. Stel dat je daarop zelf gemaakte jurken laat zien, en dat je een link erop zet naar een e-boek met naaipatronen en daar naar verwijst in je blogjes. Stel dat je voor dat e-boek 10 euro vraagt, en dat elke dag 2 lezers dat boek kopen – dat is 20 euro per dag, 600 euro per maand. Jij hebt daar verder geen werk aan, want het e-boek wordt als link toegestuurd zodra de betaling binnen is. Ik begin te snappen en inderdaad is dit wat veel websites doen: kijk naar Zo Geknipt met naaipatronen, Talking Dress over bewuste kleding, Allemaal Rokjes met ja rokjes.

Ik zie nog niet hoe dit voor mij werkt, maar ik had voorgenomen een open mind te hebben en geen ‘ja maar’  te zeuren.

Een plan dus. Mijn hersens draaien op volle toeren.

Meer weten over Winst.nl en Eelco de Boer en het boek rechtstreeks bij hem kopen.

14 gedachten over “Hoe werkt een internetonderneming? (2)

  1. Ik heb wat gelezen van en over de auteur en zijn bedrijf. Ik heb ook een aantal filmpjes bekeken. Ik denk dat wij wel wat van deze mensen kunnen leren. Ik denk niet dat het een goed idee is om alles ongewijzigd over te nemen. Een bepaalde manier van handelen moet ook bij je passen. Ik hoorde bijvoorbeeld een aantal adviezen over hoe je met klanten zou moeten omgaan waarbij ik dacht: als ik zulke correspondentie kreeg, was ik gauw klaar met dat bedrijf. Het hangt ook van je doelgroep af natuurlijk. Maar als je zelf niet een goed gevoel hebt bij een bepaalde manier van zaken doen, dan denk ik dat je het niet moet doen op die manier.
    Het aardige van het internet is, dat het bijzonder geschikt is voor niche-marketing. Er moet ergens een niche te vinden zijn, waar je mensen blij kunt maken op zo’n manier dat je er zelf ook blij van wordt, terwijl je ook nog wat verdient.

    Like

    1. Nog eentje dan, ik ben nu toch los 😉
      De Boer adviseert om de correspondentie met je klanten ‘persoonlijk’ te maken door hun naam boven de mail te zetten. Trapt iemand daar nog in? Mij doet het vooral denken aan dit soort brieven:
      Gefeliciteerd mevrouw Betje, u heeft de hoofdprijs gewonnen in onze loterij!
      Kortom, dit oude trucje doet mij vooral denken aan misleiding en bedrog.
      Bij bijna iedere transactie die je doet op het internet, moet je meer invullen dan voor de transactie echt nodig is. Waarom is dat? Dat is ‘voor marketing doeleinden’. Wat betekent dat? Dat betekent dat ik mijn geslacht moet invullen, in een verplicht veld, zodat ze straks ‘mevrouw Betje’ boven mijn mail kunnen zetten. Want dat schept een persoonlijke band, denken zij. Waardoor ze meer aan mij hopen te verkopen.
      Maar ik erger me altijd aan die verplichting om je geslacht bekend te maken. Van de 1000 transacties op het internet, hebben minstens 999 niets met geslacht te maken. Waarom moet ik het dan toch altijd invullen? Als een bedrijf graag een ‘persoonlijke band’ met mij wil, dan moeten ze me de kans geven om mijn geslacht niet in te vullen:
      Geslacht:
      0 Man
      0 Vrouw
      0 Gaat je niks aan
      Dat zou mijn sympathie wekken. En ik ben vast niet de enige.
      Daar is volgens mij een niche te ontginnen.
      Oh, en wat ze dan boven de brief moeten zetten? Geachte mevrouw of meneer Betje. Zo ingewikkeld is het niet.

      Like

      1. ja, ik geef je helemaal gelijk. Een van de hoofdstukken van het boek gaat over affiliate marketing, of eigenlijk: e-mails sturen naar groepen mensen en ze uitnodigen voor weer een nieuwe dienst op jouw website. Dit soort e-mails lees ik zelf niet. En inderdaad, ik vul alleen verplichte velden in, die zijn overigens ook vaak met info die voor hun affiliate marketing nodig is, precies zoals je zegt. Zo irritant. Zoals gisteren op de site van de OV-chipkaart: geslacht, geboortedatum: waarschijnlijk krijg ik straks op mijn verjaardat een mailtje: mw Maijer, gefeliciteerd met uw 54ste verjaardag! (Weten jullie dat ook weer)

        Like

      2. Wat wel geniaal zou zijn: OV-chip stuur Zoons op mijn verjaardag een bericht “je moeder is vandaag jarig. Ga er met haar OV-chipkaart lekker een dagje samen tussenuit. Bijvoorbeeld naar het Rijksmuseum.” Ik begin al aardig in de gedachtenkronkels van De Boer te geraken!

        Like

      3. Maar als je daar dan de hele wereld voor moet gaan stalken …
        Er moeten toch andere manieren zijn om de afbetaling van je hypotheek bij elkaar te sprokkelen?

        Like

      4. Ik beloof je: ik ga niemand bestoken met e-mails of e-mail adressen van lezers en mensen die reageren op blogjes verkopen…..

        Maar het is niet het enige in het boek. Er staat genoeg in waar ik nu wel over nadenk.

        Like

reageer

