DIY

Tafelkleed van kitenge: naaiklus #13


Dit is het tafelkleed dat ik gisteravond voor Zoon2 heb gemaakt. De bovenkant is een kitenge uit Zambia: een lap van dunne katoen, te gebruiken als wikkelrok, draagdoek, kleed, luier, knapzak, etc etc.

Daaromheen heb ik een brede rand gezet van dunne zwarte katoen. Die rand moest breed want de kitenge was eigenlijk iets te smal als kleed voor deze tafel. De achterkant is geel, dat mooi door de dunne kitenge heen schijnt.

Een van mijn uitgangspunten bij dit zomernaaiwerkjesproject is dat ik spullen gebruik die ik in huis heb. Omdat die anders over 30 jaar nog net zo op een stapeltje in een kast liggen. Ik wil leuke spullen maken en oude spullen een goede bestemming geven. Want je kunt wel een leuke kussenhoes maken, maar wat doe je dan weer met de oude kussenhoes? Maar soms is het schipperen met materialen.

Van het geel had ik net te weinig, dus ik heb een baan zwart in het midden gezet. Donkerbruin was ook mooi geweest in plaats van zwarte randen, maar ik denk niet dat Zoon dat een probleem vindt.

Voor de werkvolgorde heb ik recept 21 uit Zo Geknipt gebruikt, een boek en blog dat ik iedereen kan aanraden die het leuk vindt om dit soort dingen te naaien. Mijn ontluikende ondernemersgeest zegt dat ik nu naar bol.com moet linken via mezelf.

Kosten: twee of drie lappen, een klosje garen, en een leuke avond.

Hier mijn vorige zomernaaiklus: een tafelkleed van een Boliviaanse lap.

20 gedachten over “Tafelkleed van kitenge: naaiklus #13

  1. Dat zou ik ook moeten doen: eerst de stoffen die ik heb liggen opmaken. Maar ik kan toch vaak de verleiding niet weerstaan, dat is het nadeel van in een stad wonen met heel veel markten.

    Like

    1. Haha, hier is geen stoffenwinkel, en maar een keer per week markt. Ik vind het echt leuk om oude lappen op te waarderen en er iets moois van te maken. Maar ik kan niet over de markt lopen zonder een leuk lapje te kopen, dus de stapel wordt niet echt lager.

      Like

  2. Een van mijn uitgangspunten bij dit zomernaaiwerkjesproject is dat ik spullen gebruik die ik in huis heb.

    Nou ja, zomer 😛 ? Het regent hier al de hele dag.
    Maar dat je dingen gebruikt die je al in huis hebt is wel een goed idee. Ik heb nu net dit weekend mijn naaimachine hierheen gehaald (stond nog bij mijn ouders) en een grote bak vol restjes. Mijn plannen voor de komende tijd zijn kussenslopen maken voor vierkante (venster)bankkussentjes waar ik nu bedkussenslopen omheen heb zitten (en die zijn dus niet vierkant), en een hoes voor mijn naaimachine met zakjes voor de handleiding, extra voetjes, garen etc. De naaimachine zit nu nog in de oorspronkelijke doos (inclusief de onderste laag piepschuim, de rest heb ik er wel uitgegooid), maar dat neemt toch wel ruimte in op zich.
    Daarna wil ik weer wat kimono’s en kimono-broeken enzo gaan maken 🙂 Maar daarvoor heb ik grote lappen stof nodig dus dat kan niet echt met mijn restjes dus moet ik wel nieuwe stof gaan halen (nou ja, de restjes kan ik wel voor een paar kleine kimono-dingen gebruiken).

    Like

      1. Dat denk ik ook wel 🙂 Ik heb ook nog wat restjes over van een eerdere kimono die ik had gemaakt.
        Maar ik had al wel restjes van een mooie, in aparte patronen geweven donkergroene stof, gekozen voor de vierkante kussenslopen, en voor de naaimachinehoes weet ik nog niet. Gewoon katoen misschien, daar heb ik heel veel restjes van (want ik heb de laatste tijd nogal veel katoenen kleding gemaakt). Veelkleurige hoes? Met heel veel restjes 😛 ? Daar ga ik nog even over nadenken.

        Like

      2. even rekenen: 24 rol, 100 meter per rol, dus 65 euro (inclusief verzendkosten) voor 2400 meter, dat is 2,7 cent per meter.

        Ha, maar ik weet niet hoeveel meter er op een andere rol zit. gek eigenlijk.
        Ik zie hier een pak met 153 velletjes van 13 cm, dat is 20 meter per rol. Voor 12 rollen betaal ik ca 3 euro, dat is 1,25 cent per meter.

        Dus: inderdaad is dit cradle-to-cradle toiletpapier 2 keer zo duur, maar uiteindleijk is het verschil ruim 1 cent per meter. We moeten gewoon af dat we het goedkoopste van het goedkoopste willen, want dat is nooit milieuvriendelijk, duurzaam, eerlijk, etc etc

        Like

reageer

