thuis

Een virtueel complimentje


likebuttonIk vond het bijzonder leuk om via dit blog complimentjes te krijgen over het naaien van de zoom in een tricot rokje. Waarom raakte me dat zo? Daar moest ik even over nadenken.

Veel van dit soort klusjes doe ik gewoon, en ik heb er nog nooit een complimentje voor gekregen. Zoons zijn niet zo van de complimentjes, hoewel Zoon3 wel bijzonder verguld is met zijn opgelapte spijkerbroeken. Maar ze merken het niet op dat iets hersteld wordt als het uit de was komt met een scheurtje, een knoop eraf, een losse naad.

Mijn eigen kleren herstel ik ook regelmatig: knopen, zomen, ach je kent het wel. Het zou een saai blog worden als ik al die klusjes met jullie zou delen. Dat geldt voor zoveel klusjes: even dit even dat, niemand die het ziet, niemand die er wat van zegt.

Eigenlijk was ik gisteren aan het uitzoeken hoe ik op een enigszins werkbare manier fotos van mezelf kan maken om te zien wat ik aan heb. En wel omdat ik soms in de spiegel kijk en niet echt goed weet wat ik zie. Iemand anders heeft andere ogen, net zoals ik vaak bij anderen wel zie of het staat of niet. Dus ik dacht: als ik mezelf nou fotografeer en dan bekijk op het scherm, wie weet helpt dat. Daar was ik mee bezig, en toen zag ik die witte rolzoom waar ik me al langer aan erger, en toen ging ik dat klusje doen. Ik had niet gedacht dat er ooit iemand in de wereld iets van zou zeggen, maar het voelt erg prettig.

Zou bij virtuele complimentjes ook het knuffelhormoon oxytocine worden aangemaakt? In elk geval zal ik nog vaker reageren en blogposts die ik goed vind, nog vaker ‘liken’. Want het goede gevoel na het krijgen van een complimentje, dat gun ik iedereen wel.

11 gedachten over “Een virtueel complimentje

  1. ‘Je wordt jezelf in de ogen van de ander.’
    Ik citeer uit mijn hoofd, zal dus wel niet precies kloppen. Uit ‘Niets te verliezen en toch bang’, van Renate Rubinstein.
    Als je prachtig kunt verstellen, heb je daar zelf misschien helemaal geen erg in, totdat iemand anders je erop wijst.
    Vanaf dat moment ben je iemand die prachtig kan verstellen. Geen wonder dat je daar blij van wordt.

    Like

    1. wow, dat is mooi gezegd. Ja zo is het precies, nu voelt het als een van mijn kwaliteiten, terwijl tot deze blogs over de spijkerbroeken en dit jurkje en vandaag het tafelkleed, ik het gewoon als een van de noodzakelijke klusjes zag.

      Like

  2. Ja, reacties en ‘likes’ doen inderdaad vaak heel veel. Dat vind ik zo heerlijk aan wordpress, dat ik een blogpost ook kan waarderen als ik in een comment niets toe weet te voegen.

    Like

  3. Ik kreeg gisteravond een compliment van mijn bijna 19 jarige dochter. Ze heeft naast haar studie 2 bijbanen, 1 als zaterdagpostbode en een als pgb zorghulp voor een oudere zieke vrouw. Die vrouw leeft in een isolement en is eh, nogal lastig. Hangt de hele dag aan de telefoon bij klantenservices en moppert/klaagt over van alles.
    Mijn dochter moest dus even stoom afblazen toen ze thuiskwam van een middag werken bij die vrouw. Na een kwartiertje bedankte ze me omdat ik het had willen aanhoren. Ze vond andere mensen soms wel zeurpieten, maar kon zich nu goed voorstellen dat je soms het een en ander kwijt moest en dan was het fijn dat je eigen moeder dit wilde aanhoren, zei ze. Ik voelde me, na de verbale aanranding die ik afgelopen weekeind van Jet Bussemaker mocht incasseren, ineens weer een trotse en dankbare moeder.,

    Like

  4. Haha, ik dacht even “waarom ‘like’ je nu mijn stukje over allergie, dat is toch niet leuk 😛 ?”
    Maar nu snap ik het, dankjewel 😀

    (en in het Japans staat er “goed he” ipv “like”, dus dat sluit eigenlijk nog beter aan op “reageren en blogposts die ik goed vind” zoals je schreef ^-^)

    Like

      1. Ja dat snap ik 🙂
        Ik zat eerst te twijfelen of ik de kastjesfoto’s er wel op zou zetten, want waarom zou iemand mijn kastjes willen zien, wat ik allemaal in huis heb? Aan de andere kant vind ik het zelf ook wel leuk om op andermans blogs te kijken naar wat ze in de kast hebben staan enzo!

        Like

reageer

