Wildplukken in mei: kleefkruid, zevenblad, melde


Ziehier mijn vergiet vol kleefkruid, geknipt in de uiterwaarden. Het lijkt zo net rucola, toch? Het is helaas maar 150 gram: groente plukken is altijd weer meer werk dan ik dacht.

Bladgroente hoef je nu echt niet meer te kopen. Vier bladgroenten die echt overal in het wild of als onkruid in je moestuin voorkomen zijn: zevenblad, kleefkruid en melde en brandnetel. Er zijn er nog veel meer, zoals allerlei rucolasoorten (pinksterbloem bijvoorbeeld), paardebloem, zuring, maar die hebben een uitgesproken smaak. Zevenblad, kleefkruid, melde en brandnetel is gewoon groenvoer dat je lekker moet maken met smaakmakers. Drie van hen zijn ook echt als groente gekweekt vroeger: zevenblad, melde en brandnetel zijn gewoon ouderwetse groentes waar wij nu onze neus voor ophalen. Ik niet!

Kleefkruid

Niet moeilijk te herkennen, want het kleeft. De kleine blaadjes zitten in kransen rond de stengel, net als bij lieve-vrouwe-bedstro, en het is dus ook familie: familie Bedstro en Walstro.  Ik knip jonge groeipunten, niet langer dan 20 cm, omdat ik denk dat oude stengels taai zijn. Thuis zet ik de oogst een tijd onder water en was het goed. Daarna snijd ik het in kleine stukjes en die gaan door de macaroni  met daslook, spekjes en room. Ik proef niets van het kleefkruid zo, wel van de spekjes en room. Je kunt takjes kleefkruid ook gebruiken als vulling in een omelet of een pannekoek. Verrassend frisse smaak!

Zevenblad

Zevenblad is door de Romeinen hierheen meegenomen als groente. Nog altijd is het niet helemaal een onderdeel van het ecosysteem hier, want vijanden heeft het niet – net zomin als andere exoten zoals reuzeberenklauw en Amerikaanse vogelkers. Tuinders hebben een hekel aan zevenblad, hoe mooi het ook is, want als je het eenmaal hebt, raak je het nooit meer kwijt. Afknippen en opeten dus. De stelen zijn taai, de bladeren gebruik je net zoals spinazie. Het smaakt nergens naar, maar het is vast heel gezond.

Melde

Ik heb ergens gelezen dat de helft van het zaad hier in de bodem van meldesoorten zijn. Melde is familie van de spinazie, sommigen zeggen de voorloper ervan. Zou best kunnen: het smaakt ook zo. Melde komt in grote getale op in pas klaargemaakte en ingezaaide bedden: het eerste dat je kunt oogsten is grote hoeveelheden melde. Ik heb geen moestuin, maar een kennis wel, en ik eet lekker melde. Hij tevreden, ik tevreden. Hij zaait intussen echte spinazie tussen de melde. Ik knip jonge groeipunten af zonder veel taaie stengel. De melde groeit dan weer lekker uit met nog meer jonge groeipunten. Handig hoor, ik begrijp niet waarom moestuinders geen melde vertroetelen.

Volgend stukje over tauge kweken

reageer

