Pannelappen en ovenwant: naaiklus #3


Ik heb zowaar twee pannelappen en een ovenwant genaaid. Ik vond het een heel gedoe voor zoiets simpels en pretentieloos. Ik ben er 3 dagen mee bezig geweest (niet continu) en heb er veel van geleerd.

De pannelappen en ovenwant zijn gemaakt van dunne katoen, de ovenwant is gevoerd met het allerlaatste restje lichtblauwe sloop en als vulling heb ik vier oude groezelige gastenhanddoekjes gebruikt. Ik had al eens nieuwe gekocht, maar om de oude nou weg te gooien…. Nu hebben ze een nuttige doch onzichtbare plek.

Ik heb de lagen doorgestikt en het geheel afgebiesd met biaisband. Dat was bij de ovenwant een heel gepruts (8 lagen stof op elkaar) en is niet 100% netjes geworden.

Kosten: restjes stof en vulling gratis. Biaisband en garen samen ongeveer 3 euro. In totaal ongeveer 3 uur werk waaronder veel prutsen, lostornen, steunen en zuchten.

Conclusie: duur, veel werk, en het resultaat is niet mooier dan gekocht. Dat is niet de moeite waard dus.

De stapel lapjes wordt nog niet echt kleiner op deze manier. Op naar een iets groter naaiwerkje 4: een vakkenzak voor de slaapkamerdeur van Zoon3.

8 gedachten over “Pannelappen en ovenwant: naaiklus #3

  1. Ik vind ze prachtig. Duur, dat is waar. Maar dan wel in vergelijking met spullen uit lagelonenlanden. Die spullen zijn goedkoop dankzij slechte arbeidsomstandigheden. Die zijn dus eigenlijk te goedkoop.
    Veel tijd ook, vergeleken met kopen.
    Jouwe zijn beter dan gekochte, want met hergebruikte katoenen handdoekjes in plaats van nieuwe synthetische vulling. En volstrekt authentiek. En uniek.
    Je hebt pannenlappen en een ovenwant gemaakt met stijl en geweten.

    Ik vind biasband trouwens altijd nogal lastig te verwerken.

    Like

  2. Ik vind ze wel heel mooi geworden. Ik herken het gepruts aan kleine projecten, vaak meer werk dan grote en je ziet het er niet aan af.

    Like

reageer

